2e samenvatting reisverslag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu 2e samenvatting reisverslag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

2e samenvatting reisverslag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janet

18 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

2e samenvatting stageproject in Zuid Afrika

Ik had in het begin enorm veel moeite met gemaakte afspraken die dan zonder dat je het weet niet meer doorgaan of totaal veranderen van tijd, plaats en onderwerp, maar ook daar wen ik nu al wel aan dit is tenslotte Zuid Afrika en alles werkt hier anders dan in Nederland. De instelling hier is van wat vandaag niet lukt komt morgen wel en volgende week is nog heel ver weg daar wordt helemaal nog niet over nagedacht.
Vandaag ben ik met de bus naar Komatiepoort geweest ook dat was weer een leuke belevenis. We waren half weg toen de chauffeur gebeld werd en terug moest gaan naar Naas hij was namelijk te vroeg vertrokken. Hierna ontstond er een felle discussie met een groot aantal dames in de bus en de buschauffeur en dan is het echt jammer dat ik Swati de taal die in deze omgeving wordt gesproken niet versta. Het protest van de reizigers was in ieder geval enorm. Net toen de bus met verlening gedraaid was in het bouwland kwamen we te tweede bus richting Komatiepoort al tegen. Nou je raadt het al er stapte in Naas niemand meer in de bus en reed de chauffeur het traject nogmaals. Voor mij was het weer een leuke ervaring om mee te maken, ik vraag me af hoe dit in Nederland zou aflopen als zoiets zou gebeuren.
Op de terugweg een voetbal gekocht voor de jongens op het voetbalveldje want hun voetbal was stuk gegaan. Jeetje wat zijn kinderen hier nog dankbaar voor een cadeautje, speelgoed zie je hier niet kinderen spelen veel buiten met autootjes gemaakt van oude plasticflessen en stukken ijzerdraad. De jeugd en alle ouderen lopen hier met mobieltjes dat lijkt hier echt een eerste levensbehoefte. Verder hebben de mensen als ze thuis zijn alle tijd om met elkaar te praten en wordt ik vaak uitgenodigd om er even bij te komen zitten, de meeste mensen spreken engels en zijn uiteraard erg nieuwsgierig waarom die blanke in hun wijkjes alleen rondloopt en niet in een auto zit. Want blanken die alleen rondlopen is voor hen een bezienswaardigheid, als je dan ook nog de tijd neemt om erbij te komen zitten is het voor iedereen helemaal geweldig, dat doe ik dus elke dag een paar uurtjes. De opdrachten voor de opleiding lopen goed op schema dus ik heb voldoende tijd om de wijkjes in te gaan of bij warm weer lekker aan het zwembad te liggen bij onze lodge. Het zwembad is een heerlijke luxe waar ik elke dag en avond gebruik van maak. Het enige min puntje is dat we hier geen internet verbinding hebben. In Naas waar ik in een half uur naar toe loop is een heel klein internetcafé met 3 computers en die zijn dan ook vaak bezet. Gelukkig worden we 2 maal per week opgehaald en reizen we in een uur naar Malelane waar we op het gemeentehuis gebruik kunnen maken van het internet dat is dan ook een van de weinige momenten dat ik hoor hoe het in Nederland is. Voor mij zijn alle dagen hier hetzelfde en vergeet ik al bijna op welke dag ik hier leef. Het verschil is wel dat de spinnen en mieren veel groter zijn dan thuis. Slangen zie je hier ook veel en zelfs tijdens het afwassen liep er een enorme schorpioen langs me heen, ik schrok me kapot. Een rat in de keuken dan kan ik me nog voorstellen maar een schorpioen is een ander verhaal, het beest is in ieder geval niet oud geworden, de jongens hebben hem gevangen en dood gemaakt. Om 18.00 uur is het al donker en kan ik niets meer ondernemen want buiten de logde is het gewoon voor iedereen veel te gevaarlijk om nog rond te lopen. Ook de locale bevolking blijft dan thuis. In de meeste wijken is er geen elektriciteit of minimaal en de mensen gaan dan ook al om 21.00 uur naar bed. Dit doen wij uiteraard niet, we hebben 2 picknicktafels gekregen en daar zitten we elke avond tot in de kleine uurtjes een film te kijken op een laptop, of kaartspelletjes te spelen, of gezellig te kletsen. Jullie lezen het ik verveel me nog niet hierin Zuid Afrika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 217983

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: