3e verslag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu 3e verslag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

3e verslag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janet

21 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Verslag 3

Sanibonani,

Het is jammer dat de helpdesk op het gemeentehuis in Malelane iets geblokkeerd heeft en nu kan geen van ons meer foto’s plaatsen op de site. Maar gelukkig kunnen we nog wel gebruik maken van internet en dat is voor ons allen erg plezierig.
De dagen beginnen hier op elkaar te lijken, ik zit hier nu een maand. De eerste studie-verslagen zijn positief afgerond en op naar het volgende verslag. Het is hier of bloedwarm of koel en betrokken weer, in de nacht regent het vaak het voordeel hiervan is dat we minder last hebben van stof want het waait hier waar we wonen altijd. Ook beginnen de struiken en bomen nu uit te lopen en wordt het wat groener. Vorige week maandag was het zo heet dat ik niet eens mee ben gegaan naar Malelane om gebruik te kunnen maken van internet. Maar ook in de zon liggen was voor mij te heet op de tegels rond het zwembad kon ik niet eens op blote voeten lopen.
Leuke is dat ik in de dorpen zie dat een kruiwagen overal voor gebruikt kan worden. Met de hitte staat een kruiwagen vol water en kunnen de kleine kinderen erin liggen of worden erin gewassen. Kruiwagens worden ook gebruikt als zijnde een kinderwagen. Ook gebruiken mensen de kruiwagen voor het halen van boodschappen, en het vervoeren van grote plastic jerrycans om water te kunnen halen. Ook wordt de kruiwagen gebruikt voor het maken van cement. Mensen kopen een stukje grond en mogen een huis naar eigen inzicht bouwen. Ze beginnen met de fundering en bouwen dan eerst 1 kamertje waarin ze gaan wonen. Daarna maken ze zelf de bouwstenen, daar zijn ze dagen mee aan het werk. Cement maken en met een vorm maken ze stuk voor stuk de bouwstenen die daarna liggen te drogen in de zon. Als er voldoende zijn gemaakt en dit kan weken duren dan wordt er weer een kamertje bij hun huis gebouwd. De verbouwing gebeurt hier voornamelijk in de weekenden en het tempo ligt uiteraard niet zo hoog. De huizen hebben geen verdiepingen en er liggen overwegend ijzeren golfplaten of dakpannen op. Voor de mensen die wel een auto hebben wordt er uiteraard een garage gebouwd met een mooie kanteldeur en er komt een muur om de woning, maar dit is dan wel voor de rijken. Uit eigen erf is altijd opgeruimd en aangeveegd, maar o, wee als je wat verder loopt overal vind je her en der net buiten de dorpen vuilnisbulten, smerige en vervuilde bermen en zelfs in de velden ligt de troep. Ook al is er een vuilnis ophaal dienst dit maakt allemaal niets uit. Voor mij voelt het helemaal niet goed om alles papier en rommel maar zo van mij af te gooien wat dat betreft zijn we in Nederland veel te goed opgevoed. Ook zie ik overal (nep) haar liggen. De vrouwen hebben of een bijna kaalhoofd met vaak een hoofdoek of muts op. Of het haar is ingevlochten en vaak is er na enkele dagen ineens een totaal ander kapsel te zien. Nephaar wordt in deze omgeving met naald en draad aan de vlechtjes genaaid. Zo zijn de mooiste kapsels hier te zien. Vrouwen lopen gemiddeld een maand met of krullen, lang mooi stijl haar, rasta en noem het maar op. Ook ik heb gevraagd wat er voor mij mogelijk is, maar nee aan mijn haar wat voor hen droom haar is, willen ze niet aan beginnen dus voor mij geen mooie lange zwarte vlechten door mijn eigen haar. Dus gewoon zuinig zijn op mijn zilvergrijze lokken.
Salakahle Janet

  • 21 Oktober 2010 - 09:37

    Joop:

    jeetje al weer een maand weg, wat gaat dat snel.
    Wat je omschrijft mbt het maken van je eigen woning is erg henkenbaar. Ook op het platteland in India en pakistan doen ze het op deze wijze. Ik lees lange zilvergrijze lokken. Bij ons noemen ze dat ondeugend blond. Veel plezier en succes verder. Smeer je goed in, lijkt mij.

    groetjes die gozer

  • 21 Oktober 2010 - 11:34

    Familie Klunegoor:

    Hoi Janet
    Zo warm als bij jou is het hier niet.Het is hier koud Brrrrrrrrrr.Je gaat goed zeg en je verhalen zijn leuk

  • 21 Oktober 2010 - 13:02

    Annie....no.71:

    Janet zilvergrijs of peper en zout?
    boven een bruine huid?
    groetjes

  • 21 Oktober 2010 - 14:16

    Olaf:

    Super dat het zo goed met je gaat! Leuke foto's ook. Ze klagen in de binnenstad van Zutphen al dat het zo rustig is.... hahaha

  • 25 Oktober 2010 - 06:57

    Henry:

    Hey, collega, leuk om je verslagen te lezen!!! Ik bespeur grote verschillen met Nederland en ben zelf liever hier, hoewel het me wel een belevenis lijkt om mee te maken wat jij meemaakt! Ga vooral door met je verslaglegging, veel plezier en pas goed op jezelf. Groetjes, Henry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 217806

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: