4e verslag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu 4e verslag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

4e verslag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janet

25 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Verslag 4

Hallo allemaal, ik zit hier om 20.00 uur buiten te typen bij ongeveer 26 graden het is nog steeds bloedwarm en het waait hier als een warme föhn wind. We zijn deze ochtend terug gebracht door Carl een medewerker van de gemeente Malelane. De jongens van de groep hebben deze gehele week een cursus in Nelspruit die gegeven wordt door medewerkers van het Waterschap Hoog Salland. Maar de cursus schijnt zo slecht te zijn dat we met z’n allen van alles bedenken zodat zij er maar niet naar toe hoeven te gaan. De jongens slapen bij blanke Afrikaans gezinnen waar wij ook 2 nachten zijn geweest. De eerste avond zijn we verrast door een grote braai (BBQ) met heel veel blanke Afrikanen. Jeetje als je in dit land vegetariër bent heb je echt een probleem, hier eten ze 2x per dag veel vlees. De steaks waren zo enorm groot dat ik mij daar maar niet aan gewaagd heb. Zo’n groot stuk vlees kan ik absoluut niet op. De tafels stonden bomvol eten salades en nog meer vlees. Nu begrijp ik direct hoe het komt dat de blanke Afrikanen allemaal zo ontzettend dik zijn, het lijken wel Amerikanen. Lichaamsbeweging is minimaal, de tuinen van de villa’s worden onderhouden door de negers en het huis schoonhouden uiteraard ook. De ‘rijke blanke wijken’ zien er voor onze begrippen wat vreemd uit. De woningen zijn allemaal ommuurd en vaak nog voorzien van elektriciteitsbedrading voor nog meer extra veiligheid. Tevens is elke woning voorzien van een bord met welk beveiligingsbedrijf er een contract is afgesloten, deze doen hier dus zeer goede zaken. Alle uitgangen zijn voorzien van een aanmeldsysteem en daarna gaan de grote poorten elektrische open met een afstandbediening. Het zijn net kleine luxe gevangenissen, met alle luxe die je maar kunt bedenken. De meeste mensen hebben 3 of 4 auto’s waarvan en een ‘bakkie’ een pick-up truck, verder is een zwembad heel normaal breedbeeld-TV schermen ter grote van een minibioscoop, meerdere woonkamers nou ga maar door. Maar contact met de buren is minimaal of nihil. Kinderen spelen weinig of helemaal niet met buur kinderen. Ik vond het na tweedagen allemaal wel erg interessant maar voelde mij ook erg opgesloten, doordat ik deze wijze van leven niet gewend ben. Het was voor mij zo wie zo al een cultuur shock om na een maand terug in Nelspruit te zijn. Het is een vrij jonge grote stad me alle luxe zoals enorme grote winkelmalls, industrieterreinen dat wel chique parken leken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er te koop, vele leuke kleine restaurantjes met terrasjes en inderdaad overwegend blanke bezoekers in de winkelmalls. Zelfs met het in-, en uitparkeren werd er nog op de parkeerplaats krijg je dus nog hulp bij, echt ongelofelijk want alles is er al zo groot en ruim opgezet. Maar nadat ik hoorde hoeveel verkeersdoden er hier vallen ga ik het een beetje begrijpen. Dat is echt schrikbarend over de 10.000 alleen al met een kerstweekend vallen er 2000 verkeersdoden. Langs de kustweg letten de bestuurder meer op de oceaan dan op de weg en de snelweg zoals van Kaapstad naar Johannesburg is een lang recht stuk waar enorm geracet wordt. In de omgeving van Naas rijd het de helft zonder rijbewijs en stappen ook echt stomdronken achter het stuur, moet kunnen volgens de bezoeker van de bar, bij de lodge. Maar ook in Zuid-Afrika zijn de laserguns overal langs de weg te vinden. Maar ook over de hoogte van de boete kun je onderhandelen. Dit deed de Duncan onze bestuurder die ons 2x per week ophaalt ook hij kreeg toch nog 50% korting 50 euro ipv 100 bij 20 km te snel rijden. (10 rand is 1 euro omrekenen is zodoende erg makkelijk).
En we hebben een uitgebreide rondleiding gehad door het nieuwe voetbalstadion van Nelspruit die speciaal voor de worldcup voetbal is gebouwd. Nederland heeft hier dan niet gevoetbald en ook is dit stadions niet de allergrootste van Zuid Afrika het was toch een heel leuke rondleiding vooral doordat we overal mochten komen. Het probleem in Zuid Afrika is het geld om de voetbalstadions te kunnen onderhouden want geldschieters zijn er niet te vinden, de clubs zijn te klein en de gemeente heeft geen geld. Maar nu stond alles er nog spik en span bij, zelfs over de zeer aparte kleuren die er in de kleedkamers en hallen was aangebracht was over nagedacht. Ik ben wel wat gewend maar een fluorescerende groene vloer met bruine, blauwe en oranje muren is wel heel apart. Verder was er een link met het Krugerpark de stoeltjes in het stadion waren in de strepen van de zebra en de constructie aan de buitenkant was aangepast en leken op giraffe hoofden. De bezoekers zitten ook bijna op de grasmat en die was toch zacht aan de voeten, het was half nepgras en half echt zachter als menig tapijtje in de Hollandse huiskamer. Na tweedagen zoveel luxe viel de terugkomst in Naas wel weer even tegen. Het is hier zo arm en zo smerig en dan ook nog eens een stuk warmer en dat na ruim 2 uurtjes rijden dat ik de rest van de dag aan het zwembad heb doorgebracht en vandaag behoorlijk bruin ben geworden. En zal het vanavond wel weer tegenvallen om te kunnen slapen. In Nelspruit lag ik buiten op een tuinbank te slapen en dat was echt heerlijk maar in Naas waait het altijd en zit alles altijd onder het stof. En kan het s’nacht ineens erg hard gaan waaien dus zit het buiten slapen er hier helaas niet in.
Groetjes Janet

• 25 Oktober 2010 - 13:08

Sonja:

Hahaha!
    Jij wild-blank-vrou!
    Goede verhalen.
    Klinkt allemaal heel erg ver weg.
    Leuk om zo mee te lezen.
    Greetz!

• 26 Oktober 2010 - 09:15

Familie Paalman:

Hoi Janet
    wAt een verschillen daar zeg.Kun je die donkere mensen bij jou op de foto wel herkennen? Ze lijken allemaal zo op elkaar
    groetjes van ons allemaal

• 27 Oktober 2010 - 04:20

Peter:

Heyyy meis weer een mooi stukkie zeg.
    Maar mis die kleuren een optie voor je keuen....

Gtz Peter