29 okotber - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu 29 okotber - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

29 okotber

Door: janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

29 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vijfde verslag

Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties die ik krijg van jullie. Twee weken geleden hebben we samen met een aantal barbezoekers een vrij grote bus gehuurd om een dag naar Maputo in Mozambique te gaan. Nou ja voordat we eindelijk op weg gingen, moesten we eerst langs de supermarkt om ijsblokjes te halen voor de enorme grote koelbox die in de bus was gezet. Deze was voor alle vis die wij van plan waren te gaan kopen in Maputo. Half weg zijn we weer gestopt het blijft altijd voor ons een verrassing waarom want er werd natuurlijk weer niets uitgelegd, er kwam een vrouw in de bus om de Afrikaanse rand te wisselen tegen meticais het geld voor Mozambique. Daarna ja, ja, om 10.00 uur weer naar de Kentucky Fried Chicken voor de mensen die dachten het te lang zou gaan duren naar de grens. Ik kan inmiddels geen KFC meer zien. KFC is de enige snackbar in deze omgeving. Bij Komatiepoort is het nog een 7 km naar de grens, het deel aan de Zuid Afrikaanse verliep prima stempeltjes in het paspoort en doorlopen naar de grens van Mozambique. Ook hier gaat de grens om 24.00 uur dicht tot de volgende ochtend 07.00 uur met een enorm hek op rails, voorzien van prikkeldraad met stroom erop. Aangekomen bij de grens van Mozambique moesten er de nodige formulieren ingevuld worden en kwamen we erachter dat er gelijk een visum moest worden gekocht van 65,00 euro. De prijs was net vorige week enorm omhoog gegaan van 12,00 euro naar 65,00 de overige studenten gingen behoorlijk over de rode omdat dit echt belachelijk was, maar bij de meeste landen heb je nu eenmaal een visum nodig. De jongens uit de bar hebben nog wel voor ons allemaal onderhandelt maar dit heeft natuurlijk niets opgeleverd want een visum is een overheidsmaatregel. Dus uiteindelijk is er maar besloten om terug te keren en een alternatief te bedenken dit werd een tweede bezoek aan het Krugerpark. Het voordeel was dat het die dag niet zo gek warm was en ook geen feestdag zoals bij ons eerste bezoek. We zijn voor de prijs van de Afrikaanse inwoners in het Krugerpark gekomen, de chauffeur heeft verteld dat we speciale studenten uit Johannesburg waren en al zeer lang in Zuid Afrika wonen. Dus dat was weer een gelukje. We hadden deze dag enorm veel geluk met dieren, de olifanten liepen echt als een kudde voor de bus langs ook kwam er een leeuw door de berm gewandeld we hebben vele neushoorns, zebra’s en erg veel giraffen gezien. Voor 18.00 uur moet je het Krugerpark verlaten hebben en dat lukte dan ook prima. Het bier wat onderweg ergens was gekocht was op en dat blijkt op zondag niet gemak- kelijk is om op zondag alcohol te kunnen kopen. Nu kan dat maar op enkele plaatsen in winkels waar alle drank achter grote tralies staat, een aantal jaren geleden was het absoluut niet mogelijk op zondag alcohol te kunnen kopen, of te kunnen sporten zelfs de TV programma’s waren op zondag aangepast, er zit dus al voorruit gang in. Het was een hele leuke zondag.
We hebben sinds gisteravond een huisdier. Cindy is jarig geweest en heeft een klein geitje gekregen die ze Hunter heeft genoemd. Hunter loopt dus gewoon rond in de keuken, hij is nog wel erg bang maar dit wordt met de dag beter. De eerste nacht is Hunter al bijna gestolen we wilden hem buiten laten slapen maar er stond ineens een neger midden in de nacht bij Hunter. Dus nu slaapt Hunter s’nacht in de keuken, en begint het langzamerhand een kleine stal te worden. Er wordt al gepraat dat als Ellen over enkele dagen jarig is dat er weer een dier wordt gekocht, wie weet kippen of een kalf.........De keuken is groot genoeg een paar extra dieren kunnen er nog gemakkelijk bij.
Na een aantal super hete dagen hebben we inmiddels weer een nacht regen gehad en is het weer wat koeler. Goed weer om te werken aan de opdrachten van school. Gelukkig zijn wij drieën de twee meiden van Health Care en ik strak op schema. De overige studenten zijn nu pas begonnen met de werkstukken en moeten nog behoorlijk aan de bak. Ja en als het dan zo bloed warm is werk ik vaak s’avonds aan de opdrachten en gelukkig is het einde van al het type werk langzaam in zicht.
Groetjes Janet

• 29 Oktober 2010 - 12:20

Peter:

Heyy klinkt allemaal weer gaaf hoor.
    Maar die keuken daaro is niet veel anders dan hiero nu :lol: loop alleen nog geen geit rond.
    Die zit in afrika hihihi

Have fun meis

Gtz Peet

• 29 Oktober 2010 - 14:58

Annie:

moet ik Anton t.v. nog meer afdelingen in de keuken laten maken voor evt. dieren een gans b.v voor de oppas 2 stappen 4 .... haha.
    veel plezier nog.
    gr. moeders

• 31 Oktober 2010 - 07:24

Harry:

he zussie in the usa vond je kentucky vet kippe ok al niet wat haha mooie foto,s doegie

• 31 Oktober 2010 - 10:10

Joop:

nou, dat was weer een hele belevenis met een stel arme studenten. en ja, het loopt vaak anders dan je verwacht maar dat is nou net ook de charme van deze landen en cultuur. Ik ga maandag aan mijn nieuwe baan beginnen. Daarnaast kan ik me opgeven voor een militaire functie in Bosnie voor een periode van 6 maanden. Het is een staffunctie!! Wat te doen??

veel succes en kijk uit.

groetjes joop

• 31 Oktober 2010 - 12:29

Olaf:

Het is wat in Afrika.... Eindelijk positieve ontwikkelingen sinds jij er bent.

• 01 November 2010 - 21:20

The Viking:

Hello Janet.
    It's very good to hear some stories about your experiences.
    It could be really fun if you get the kitchen filled up with housing animals. What animal do you prefer as your pet?
    Have a good time down there.
    xxx Anders ;o)