Rondreizen in Lesotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Rondreizen in Lesotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Rondreizen in Lesotho

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

14 December 2010 | Lesotho, Malealea

Leven zonder elektriciteit en water

Via de backpackers van het Amfitheater heb ik geregeld dat ik moet de excursie naar Lesotho zou worden afgezet zodat ik de grens over ben en dat ik bij de lokale bevolking zou kunnen blijven slapen. Dit was echt een hele ervaring. Het halve land heeft geen elektriciteit en water in huis. In het gebied waar ik zat helemaal boven in was er alleen maar 15x per dag een busje wat er langs kwam verder niets. Geen radio en om 18.00 uur was het er al donker. Speciaal voor mij werd er een kip geslacht en of ik maar even wilde komen kijken. Nee dus, de kip was hartstikke tam en even daarvoor zat het beestje nog bij mij op schoot en dan moet zijn kop eraf. En dan ook echt alles ging in de pan, zijn hele kop de pootjes en zelfs de darmen werden schoongeknepen en ook de pan in. Dat alles gebeurde bij kaarslicht en mijn ogen vielen al bijna dicht omdat het zo donker was. En om nou te zeggen dat ik blij was met de maaltijd nou nee, pap en spinazie met de gekookte kip. De pap kreeg ik al bijna niet door mijn keel en aan spinazie heb ik ook al een pest hekel aan. Maar oke een beetje gegeten uit beleefdheid. Omdat er maar 1 bed is sliepen de bewoners in de keuken op de grond en ik in hun bed in de andere kamer. Meer was er ook niet. Toen ik vroeg of s'avonds naar de wc mocht, kreeg ik daar geen toestemming voor. Niet omdat het er niet veilig is maar omdat de geesten daar onrustig van worden.....Oke dus dan maar op een emmer ook een oplossing natuurlijk. Het was een geweldige ervaring, de volgende dag eerst in de bergen gewandeld en daarna gelukkig brood gegeten wat speciaal voor mij was gemaakt (wat een verwennerij) in de middag veel mensen thuis bezocht. Een van de ouderen was God zo dankbaar dat hij ervoor heeft gezorgd dat Nelson Mandela de apartheid heeft kunnen afschaffen waardoor ik als eerste blanke bij hem thee kan drinken in zijn huisje. Wassen moest ik in een tijlte en s'avons heb je alle tyd om een goed gesprek te hebben ove HIV/Aids bij kaarslicht. Het percentage in Lesotho is, schrik niet 24% van de bevolking dus echt een heel groot probleem. Er zijn dan ook enorm veel weeskinderen die in Lesotho maar moeten zien hoe ze zich redden want opvang van de overheid is er niet want daar is gewoon geen geld voor. Het enige export artikel dat dit land heeft is water, en dat wordt weer verkocht aan ZA. De wegen zijn over het algemeen redelijk en er zijn veel wegen onverhard. De bevolding is er super vriendelijk en had land is ruig en geweldig mooi.
Maar ik ben toch wel erg blij dat we in Nederland gewoom elektriciteit hebben en een kraan waar altijd water uit komt.

  • 15 December 2010 - 11:22

    Peter:

    Ik lig in een deuk hiero whahahahaha eu eu wat had je op brood trouwens die ze voor jou gebakken hadden?Kip ofzo hihihi
    have fun meis en geniet doe ik ook als je terug bent praat ik je helemaal bij hihi

  • 15 December 2010 - 19:01

    Harry:

    als je thuis komt hebben wij eventueel wel kippensoep voor jou dus kan geregeld worden grtn vinkenbuurtjes

  • 19 December 2010 - 11:02

    The Danish Viking:

    Hoi Janet.
    When I see you next time, I can make you a really good dinner with chicken.
    I'm not using entrails. Bon appetite.
    xxx Anders ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Lesotho, Malealea

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 218006

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: