Gluren bij de buren - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Gluren bij de buren - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Gluren bij de buren

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

30 April 2011 | Israel, Jeruzalem

Na een volle dag te zijn verbleven rond de dode zee heb ik mij weer prima vermaakt op de fiets in Tel Aviv. Aan de brutaliteit van het verkeer ben ik inmiddels gewend geraakt en ook heb ik zo hier en daar een fietspad ondekt. De fietspaden in Tel Aviv zijn de nieuwe ontwikkelingen van de burgemeester die het nodig vindt dat de Israeli meer gaan fietsen, maar volgens mij betekend dat tevens een heropvoeding van de bewoners want je treft de meest bizarre zaken aan midden op het fietspad. Zo staat er opeens een kraam etenswaren en kun je dus niet verder want ook de auto's staan werkelijk bumper aan bumper geparkeerd, en moet je dus omkeren om via de weg een stuk verder weer het fietspad te kunnen vervolgen. Eigenlijk kun je beter stellen dat de gehele stad gewoon verstopt zit door auto's, wat betekend dat fietsen nog steeds veel sneller gaat ondanks alle verkeerslichten. De volgende dag zijn we vertrokken naar het meer van Teberias (Kenneret). Ik heb nog geprobeert om ook over het water te lopen maar natuurlijk ging ik kopje onder, het water was heerlijk warm en het meer is enorm groot 21 km lang en 9 km breed. Hierna een prachtige Griekse kerk bezocht en daarna een Duits Klooster en de prachtige kerk van de Zaligsprekingen in Tabkha. Dit ging niet geheel geruisloos want ik werd eruit geknikkerd want een kortebroek, blotevoeten en hard lachen was absoluut niet wat God heeft bedoeld met het schapen van de mens geloof ik. Maar ik liet me niet gelijk uit het veld slaan en ben terug gelopen naar de auto om een jeans aan te doen en een blouse, de non kon nog net een heel zuinig lachje laten zien maar blij was ze niet echt. Hierna doorgereden naar de Goolan Hoogte waar snoei hard is gevochten om dit stuk grond wat blijkbaar niet gebruikt kan worden ivm alle mijnen. Nu snap ik waarom, want de Joden waren veel te bang dat de Syriers het meer zouden vergiftigen wat voor Israel een groot water reservoir is. Het is hier ook echt "zo als de waard is vertrouwd hij zijn gasten......".
Wat dan wel weer verbazend is dat we met de auto naar een bunkercomplex te konden rijden en van hieruit Syrie prima konden bekijken en dan zie je gelijk het verschil in landen Syrie heeft enorm veel minaretten die je in Isreal veel minder ziet.OOk hier zijn wijken voor de moslims waar geen Jood wil wonen want ook hier mag je spreken van racisme in geloof en huiskleur. Dat geldt voor banen en de plek waar je kunt wonen de slechtere plekken in het land zijn toch wel voor de moslims en de mensen met een donkere huidskleur, en een goedbetaalde baan is ook veel moeilijker vindbaar. Werkdagen van 12 tot 14 uur zijn hier normaal en het salaris licht op ongeveer de helft van NL terwijl de overige kosten huur en voeding hoog zijn. Volgens mij niet echt het land van melk en honing........

De tijd van het jaar is perfect alle bloemen in de velden en in de berm staan volop in de bloei en dit ziet er prachtig uit. Na de nodige km rond te hebben gereden s'avonds weer terug naar Tel Aviv dat doen we na na 19.00 uur om maar niet in de file te staan. De volgende dag helaas de huurauto weer in moeten leveren en dus weer fietsen in de stad. Nu dan eindelijk naar de toeristenplek de markt en Shenkinstraat bezocht. Het pinnen kostte me bijna een uur want ja ik kan niet overal terrecht met mijn kaart en als je dan een automaat hebt gevonden is die stuk of een ander wazig verhaal, dus is het telkens een hele toer om geld te organiseren, in de stad staan wel apparaten maar de commissie is enorm hoog en het te pinnen bedrag is max. 80 euro, ook echt weer van die streken.

De meeste zaken zijn in Israel duurder of van slechtere kwaliteit, alleen CD zijn hier super goedkoop en daarvan heb ik de nodige wel ingeslagen want de muziek is hier een heel ander verhaal dan bij ons, er worden veel meer lokale instrumenten gebruikt en bij hardrock muziek violen en bijzondere gitaren. Een Nederlandse overwinning bij het eurovisie songfestival ga ik niet meer geloven de kwaliteit is hier veel hoger.
Wat me wel telkens verbaast is het gezeur over een tip bij de restaurants en ook nog eens de discussie als men denkt dat de tip niet voldoende is dit levert uiteraard de nodige goedspa op ja ja ik leer hier ook wat dat betekend zoveel als niet zeuren je hebt geen kwaliteit geleverd Assi en Alon liggen regelmatig in een deuk als ze mij aanspreken over het tipgeld ook hen zijn het met mij eens en ja, commentaar tegen vrouwen is lager dan tegen mannen. Morgen ga ik nogmaals proberen om een keer op het strand te kunnen bakken want de 35 graden die beloofd was ging vandaag helaas niet door. Morgenavond is hier de holocaust herdenking en zit weer bijna alles dicht net zoals vandaag (sabbath) zaterdag alleen de gebieden met minder (pinguins) zoals mijn vrieden hen noemen, de gelovigen daar zijn restaurants en winkels wel open maar op straat is het heerlijk rustig. Het land blijft me nog dagelijks verbazen het is westers, midden oosten en gelovig en ongeduldig en waar je belazerd kunt worden staan iedereen vooraan.
Groeten Janet

  • 01 Mei 2011 - 12:00

    Annie:

    Hoi Janet het laatste mailtje denk ik.
    Ik moet wel weer lachen zie het al helemaal voor me korte broek en blote armen gaat niet in de kerk is mij ook al overkomen.
    Een goede vlucht naar huis en tot morgen avond. groetjes ma.

  • 01 Mei 2011 - 16:51

    Olaf:

    Ha kanjert,
    Je hebt in ieder geval weer genoeg meegemaakt. Dat jij het dan weer bent die de zuinige hollander uit wilt hangen hahahaha. Goede terugreis!
    Tot gauw. X

  • 02 Mei 2011 - 16:44

    Janneke:

    hahaha! Ja hoor! De kerk uitgeknikkerd!!!! Dat dat jou nou moet overkomen.............., IK ZIE JE GAUW, ter Hogt!

    xxxxxxxxxxxxJanneke.

    Goeie reis terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 217820

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: