Rodeo tocht naar Jaafa - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Rodeo tocht naar Jaafa - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Rodeo tocht naar Jaafa

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

21 December 2011 | Sri Lanka, Colombo

Nadat ik het wel gehad had in Anuradhpura, een lekke band met de fiets en zeik nat geregend ben ik heel stout doorgeploegd op de velg richting het geasthouse. De giga oude stad eigenlijk de oudste van Azie had ik wel zo'n beetje bekeken en ook nog gezeur met mijn camera. Dit was wel mijn eigen fout want ik had de verkeerde kaarten gekocht 4 gia ipv 2 dus het fijne ding werkt hier niet op. Maar weer alle geluk van de wereld kom ik met de lekke band terug laat er nu net een nieuwe backpacker die rond Sri Lanka fietst binnen komen en hij is jawel....fotograaf!!! Wat een mazzel blijkt alles erg mee te vallen en kan ik zelfs in dit hele bijzondere dorp/stad andere kaarten kopen. Weer alle geluk van de wereld dus. Met goede moed stap ik weer in een overvolle bus. Je moet achterin stappen en als je eruit wilt moet je naar voren kruipen, wurmen want niemand doet moeite voor elkaar. Ik ben nog steeds blij dat het geen 30 graden is want het zal dan wel een mega geplak worden in die bussen met 3 dubbeldik tegen elkaar aangedrukt. Maar voorlopig regent het in dit gebied nog. Nadat alles met mijn camera weer voor elkaar is vertrek in ik de middag naar Mihintale om daar een berg te beklimmen waar de eerste Boedisten in Sri Lanka hun volgelingen bij elkaar kregen. Weer komt de regen met bakken uit de lucht maar omdat het niet koud is tanden op elkaar en lekker die mega berg beklimmen. Het uitzicht is even geweldig en dan trekt het helaas weer dicht. Uiteraard loopt er weer zo'n mannetje (gids) achter mijn aan die ik niet nodig heb maar alla ik laat hem maar maar voor de helft van de prijs. Natuurlijk geeft dit weer hele discussie aan het eind van de route en is het allemaal weer veel te weinig en heeft hij al 14 dagen geen toerist gezien......Hij wil ook nog eens euro's dus het feest was weer even compleet. s' Avonds ontoet ik de eerste Hollander en een hele avond met hem zitten kletsen een gepensioneerde tandarts die vorig jaar ook al in Sti Lanka was, dus weer de nodige tips in mijn boek geschreven. De 5 weken komen met gemak vol, was ik eerst nog bang dat ik dan Sri Lanka wel zou hebben gezien want het is maar 1,5 X NL maar er is voldoende te zien en te doen. Vooral als het op het reizen aankomt is het een rodeo tocht. De volgende dag op Jaffa, net de trein gemist de volgende gaat 2 uur later. Je mag pas 15 min. voor de tijd een kaartje kopen en dan pas het parron op. Maar ik stond er natuurlijk gelijk al. Bleek ik de hele tijd op het verkeerde perron te staan gelukkig vertelden mij 2 mannetjes dat, die op hun trein naar Colombo stonden te wachtten. Best wel luxe ik zat 2e klas als enige in het treinstel. Alsof ik zo en toe op en hobbelpaard zit. Half weg staat er ineens een trein met pech op de rails en na enige tijd rijden ze achteruit en dan vooruit en knallen ze deze trein met diesellocomotief aan elkaar en dan maar proberen of ze dit deel kunnen duwen. En gelukkig het lukt. Nu nog het laatste deel naar Vavuniya. Vandaar gaat de trein niet verder ivm de oorlog is er nog te veel schade aan de rails. In optocht lopen we naar het busstation die uiteraard een km verder is. Dat betekend wel flink doorstappen om een goede plaats in de bus te krijgen. Ik mag er als laatste in en het is de Express bus naar Jaffa. Nu 20 min. snap ik al dat je alleen maar mag zitten want het lijkt wel een wedstrijd om optijd in Jaffa aan te komen. De wegen zijn slecht ik heb een geweldige (niet) plaats achterin en het spijltje van de voorruit zie ik van links naar rechts zwieren alsof het een zeilboot is. Regelmatig vliegen we van de stoel af en soms moet je je echt grijpen om niet te worden gelanceerd. En ja hoor na enige tijd heb ik het handgreepje al in de hand die heb ik dus al van de stoel gerukt tijdens deze rodeo tocht. Na een aantal km is er een checkpoint en komt er een militair in de bus iedereen laat een soort permit zien en volgens de jongens naast mij die bijna geen Engels spreken heb ik dit ook nodig. Even later moet ik als enige de bus uit en rijd hij nog een stuk verder. Ik moet braaf op een stoeltje zitten wachtten maakt een pief met tig sterren een kopie van mijn paspoort is versta geen snars van wat hij zegt dus zeg ik maar niets. Ik geef maar een adres op wat ik toevallig had gelezen en ik mag inderdaad weer in de bus gaan zitten. Iedereen moest op mij wachtten. Dan is mijn rugzak er niet Shit waar zal die zijn. Blijkt dat de busjongens deze onderin de laatruimte hebben gegooid, gelukkkig. Zo hodsen we zo'n 4,5 uur en het wordt alleen mog mar erger. Op de Oliefanten pas rijd de bus door een dikke laag water het is net een Parijs Dakar rally ik heb al veel meegemaakt maar deze rit slaat wel echt alles!!! Gelukkig stoppen we nog een keer want zo langzamerhand moet ik ook een keer plassen. Waar we stoppen lijkt het wel het oorlogs gebied Vietnam arme troef. Om de 50m is er een hut waar gewapendemilitairen in zitten. Kleine hutjes met veel plat gemaakte olievatten die overal voor worden gebruikt. Op half doorgezaagde benzinevaten van het leger loop ik naar het wc hokje en natuurlijk zo gauw ik boven dat gat hang kijkt er een vent door het gat in de muur. Die heeft vast een top dag om naar een stel witte billen te mogen kijken ha ha ha. Ja en dan weer verder je ziet duidelijk de restanten van de oorlog veel huizen zijn leeg en vol gaten, het ziet er arm uit en veel tentdoek van de UNHCR en Unicef die actief zijn hier in Jaffa. Ik laat mij bij het YMCA uitzetten en krijg een natte rugzak en de busjongen weet niet hoe snel die weg moet komen, ik heb hem in eerste instantie al hangen shit maar achteraf heb ik toch geluk met mijn hoes om mijn rugzak is alles toch nog droog gebleven ook al liep het water eruit. Na zo'n km lopen kom ik bij het geasthouse. Eerst moet ik de eigenaar wakker maken en dan gaat hij de kamer eerst nog een schoonmaken. Het is een heel moeilijk gesprek want hij spreekt 0,0 Engels en houd hele verhalen waar ik geen touw aan vast kan knopen. Uiteindleijk via een vriend van de zoon kan ik de volgende dag zijn fiets gebruiken. Ik heb een mega kamer met 3 bedden waarvan ik ereen met hem samen uithaal en dan heb ik nog een bed voor mijn spullen, als extraatje. De douche/wc is een ramp maar oke alles werkt en dat voor 500 roepie is het wel heel erg goedkoop. 100 roepie is 65 eurocent. Ik heb 20000 gepind en ik kan ervan dromen dat het euroos waren. Vandaag de hele dag met de oude Chinese heren fiets zonder rem op pad geweest. Men vindt het hier hielarsch omdat ik op een heren fiets fiets en dat kan toch eigenlijk niet. Om mij hier te verplaatsen is het echt perfect. Ik ben nu echt in een andere wereld terrecht gekomen. Je ziet hier bijna geen auto's iedereen fietst en sommigen hebben een brommer. Het is echt terug in de tijd. Ik heb het Hollandse fort bezocht waarmee NL weer een dikke donatie van miljoenen aan heeft geschonken voor wederopbouw en ik denk dat dit project nog wel een aantal jaren gaat duren. Morgen ga ik proberen naar een van de eilanden te gaan en dan langzaam weer terug via de Rodeo route naar Trincomalee waar ik de kerst aan het strand wil doorbregen. Als het daar het zelfde weer is als in Jaffa dan is het prima het is hier heet.

Bedankt voor de leuke reacties in de meeste gevallen staat er een rij mensen te wachtten om gebruik temogen maken van 1 computer. Dan loop ik maar door dus bij deze: Voor iedreen alvast een prachtige kerst. Groeten uit een warm Jaffa vol muggen.

  • 21 December 2011 - 14:25

    Peter:

    Whahahah ja hoor weet je zeker dat het een handvat was wat je terug vond....?
    Hoop dat je de rodeo terug een betere stier tegen komt met minder hobbels hihihi of toch volgende keer maar naar terschelling??
    Jij ook fijne dagen he en zoals altijd geniet ervan (met hobbels)
    grtz Peet

  • 21 December 2011 - 15:18

    Olaf:

    Wat een verhaal weer. Voor het pleuris weer had je niet weg hoeven te gaan. Heel veel plezier met rondsnuffelen! Hele fijne dagen toegewenst! X Olaf

  • 21 December 2011 - 17:03

    The Danish Viking:

    Hoi Janet.

    Funny history.
    I hope for the man who looked through the hole in the wall of the toilet get a good day anyway (ha-ha-ha).

    Merry Christmas to you.

    xxx Anders ;o)

  • 21 December 2011 - 18:53

    Harry En Alet:

    goed bezig haha die kerel kreeg mooi stank veur dank op de plee. voor de rest is het weer super zo te lezen wy sturen dit weer door naar ma want die heeft de computer van slag ale de groetn tot typs

  • 22 December 2011 - 12:33

    Annie:

    Hoi Janet wat een verhaal weer, echt iets voor jouw.
    Wat heeft die vent gezien door de muur, witte billen of bont en blauwe van de bus rit. Veel reis plezier en als ik niets meer hoor fijne kerst.
    groetjes Ma.

  • 23 December 2011 - 21:10

    Janneke:

    Hahahaha, zo´n mooie witte reed heeft ie vast nog nooit gezien, die nog flink door elkaar gerammeld is ook nog! Fijne busreis gehad?! Pfffffffff! Straks lekker met de witte billen op het strand!
    Fijne kerstdagen. xxx

  • 24 December 2011 - 10:41

    Ellen:

    He Janet, lachen hoor, al die avonturen die je daar weer aan het beleven bent. IK wens jou ook een goede kerst en ik stuur nog wel even een privemail binnenkort.
    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 217853

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: