Vergapen aan de prachtige Amerkaanse sleeen - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Vergapen aan de prachtige Amerkaanse sleeen - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Vergapen aan de prachtige Amerkaanse sleeen

Door: Janet ter Hogt

Blijf op de hoogte en volg Janet

19 November 2013 | Cuba, Cienfuegos

Hallo allemaal,

Zoals ik al vewacht had zijn mijn twee vorige verhalen niet geplaatst. Het internet is nogal een toestand. Maar dat zal ik zo wel over schrijven. Het was een lange reis zitvlees kweken richting Havanna. In Amsterdam begon het gestress al direct want ik had geen datum op mijn visa en de KLM dames klommen dan ook direct in de telefoon. Maa gelukkig was er niets aan de hand en wisten ze het zelf niet. Ik mocht zowaar Busnis class zitten jammer dat dit niet de tweede helft van de vlucht was. Maar 1 ding is zeker het ontbijt was stukken beter dan in de ´haringpot´ afdeling. Ik zat tussen allemaal gasten die blijkbaar in Parijs werken want het ging alleem maar over het weekend en werk. In Parijs was de overstap maar heel kort en bestond eigenlijk alleen maar uit een heel eind wandelen om daarna in te checken bij Air Frans. Gelukkig zat het vliegtuig niet vol dat geeft hoop voor de terug weg. De bemanning was echt een mannen aangelegenheid van die Louis de Funes types dus erg gezellig en ik zat heerlijk dichtbij de keuken dus we konden en moesten dan ook alles zelf pakken. Al met al van 08.00 tot 22.00 uur op mijn kont gezeten. Aangekomen in Havanna was de enige roltrap stuk dus al die gasten met de leuke kleine koffertjes op wielen moesten nu dus leuk dat ding van die trap afzeulen en airco is er niet die gasten zweten direct al. Het verschil is 6 uur terug in de tijd dus het was er mooi warm. Alles ging super snel en ik had direct een knul die mijn na enige tijd zoeken bij mijn casa particuliera heeft afgezet. Ik heb mij tijdens dat eerste stuk vanaf het vliegveld naar Havanna alleen maar zitten te vergapen aan die prachtige grote Amerikaanse bakken fantastisch alleen daarom kan deze reis al niet meer stuk.
Natuurlijk zat ik niet in het toeisten gebied en dat maakte het echt leuk. Maar het terug vinden van de casa was telkens een drama want ik kon mij in het begin maar slecht orienteren. De eigenaresse sprak geen Engels en ik werd elke ochtend overhoord of ik de dingen op tafel van het uitgebreide ontbijt al kon benoemen in het Spaans. Dus zo gaat het nog best wel snel om elke dag een aantal wooden erbij te leren. s´Nachts is er een enorme onweersbui geweest en de overige twee dagen heb ik alleen maar met paraplu en poncho rondgelopen. De sokken kon ik uitwringen en alles was door en door nat. Na 2 nachten had ik er al tabak van en moest ik maar eens uitvinden hoe ik uit Havanna zou kunnen komen. Het is wel een stad van 2,2 miljoen inwoners en als je door de gewone straten loopt had ik het gevoel asof er een oorlog was geweest veel huizen zijn vervallen of half ingestord en toch wonen er mensen in. De winkels zijn meer leeg en ook de etalage is eigenlijk wel een belevenis om naar te kijken want er ligt bijna niets in. Even totaal anders dan thuis. Natuurlijk wordt ook ik de eerste dagen bedonderd met het geld maar dat hoort er gewoon bij. Want er zijn 2 soorten geld CUC en Peso. De verhouding is dramatisch een inwoner verdiend zo´n 20 CUC ( ong.20 Euro per maand) en ik betaal al gauw 20 CUC voor een nacht slapen. 90% gaat daarvan naar de overheid. Ik ben er nog niet achter hoe mensen hier een jeans kunnen kopen want dat is bijna een maandsalaris. Laat staan auto rijden maar auto´s zie je niet zoveel. Ik heb mij dus een kaartje voor de luxe langeafstand bus naar Vinales gekocht en mij naar de bustermenal laten brengen. De gewone bussen is niet te doen zo vol daar kan Connexion van dromen. Deze lange afstandbussen zitten dan ook alleen maar vol met backpackers want die kunnen dit betalen. Vinales ligt aan de west kant van Havanna en daar zit je prachtig in de bergen. Het uitstappen vanuit de bus was een hele belevenis want je wordt bijna aangerand die gasten die een casa hebben en die een zieltje zoeken die er wil slapen. Deze keer had de vrouw in Havanna al een adresje voor mij dus ik werd met een kaart met mijn naam erop afgehaald van de bus. Vinales was echt superleuk en ik heb de salsa inmiddels behoorlijk onder de knie.Elke avond is er wel dansen en dat is alleen maar salsa en deze muziek hoor je hier dan ook de gehele dag. In Vinales heel veel gewandeld het was er echt prachtig. Daar heb ik geprobeert 2x een verhaal op deze site te plaatsen maar na 2 uur klooien ben ik er maar mee gestopt zo traag en ik kon maar niet zien of er uberhaupt wat was geplaatst. En dat terwijl ze in mijn casa een illegale internet hadden, waar ik niet over mocht praten. Na 3 nachten Vinales waarvan ik ook nog een dag naar het strand in het noorden ben geweest met zo´n heerlijke grote Amerikaan zoefden we over de super slechte wegen wat een gatenkaas. We hadden met een heel stel meiden samen een taxi gehuurd om 1,5 uur later op het strand aan te komen. En ja, ja ook voor het strand moesten we betalen. Ze weten de toerist hier behoolijk uit te knijpen niets is gratis. Zelfs kijken in een sigarenfabriek kost nog 4 CUC dat gaat dus nergens over. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen er overdag op straat hangen en niets doen. De snelweg staat vol lifters en de autopistra is nog breder dan het vliegveld waar je af en toe een auto ziet en voor de rest denkt dat je in het Amisch land terrecht bent gekomen. Het enige wat nog op de snelweg veel ziet zijn paard en wagen. Mensen doen er dan ook super lang over om op hun werk te komen. Ongelooflijk hoe dat hier is georganiseerd. Inmiddels ben in in Cienffuegos aangekomen. Op zondag ben ik uit de bus gestapt en er was bijna geen sterveling te bekennen maar gelukkig zat er een Casa om de hoek waar ik nu mijn laaste nacht heb doorgebracht. Het is een prachtige stad je waant je terug ergens is 1800 en dan in Frankrijk het is hier super mooi. Ik heb gelukkig 3 reisboeken bij mij want de Lonely Planet is bar slecht met de informatie maar dat hoor ik van bijna alle backpackers. Het is zaak om met iedereen die Engels praat wat aan te pappen maar dat is als vrouw hier een makkie, en zodoende wordt je wel wegwijs.Zo straks laat ik mij naar Rancha Luna brengen en ga ik een paardagen aan het strand liggen en maar hopen dat het weer goed blijft want daar wordt ik nog niet veel wijzer van hier. Gisteren liep ik naar Punto Gorda de punt van de stad waar je kunt zwemmen en zit ik daar op een terras hoor ik jawel, Big Mouth en Maggie Mc Niel op de radio en komt er net een gele Connexion bus langs rijden met buitendienst erop. Op de achterkant het tel.nr. voor info van de OV kaart alsof de Cubanen daar op zitten te wachten ha ha ha. Op de snelweg reed al een bus met Lemmer op de voorkant dus die is ook nog een lange tijd onderweg. Dat blijft echt grappig. Vervoer met halve trucks of een soort van containers waar de mensen opgeprot op elkaar zitten is hier heel normaal. In Vinales had ik ook al geprobeert contact te krijgen via internet en als je denkt er is een computer vrij dan moet je eerst naar een andere winkel om een kaart te kopen van minimaal 1 uur die je vaak alleen in de bewuste provincie kunt gebruiken. Heb wel je paspoort bij je anders gaat het feest ook niet door. En als je dan terug komt in het internetcafe is de computer natuurlijk al bezet. Gisteravond was ik ruim voor 19.00 uur in dit cafe was die dicht ivm muggenverdelgingsmiddel en zo gaat het ongeveer. Gelukkig is het hier supersnel en maak ik het uur maar vol met typen. Na Rancho Luna ga ik naar Trinidat wat volgens iedereen helemaal gewelig is en als dat klopt blijf ik daar wel enkele dagen hangen. Dan staat Santa Clara op het progromma dat is de stad met het Che Guevara museum en als alles goed loopt ga ik daarna na een van de eilanden met van die fantastische witte droom stranden. En daarna zie ik wel weer verder. Het is hier in iedergeval fantastisch de mensen zijn supervriendelijk en het land is weer een belevenis de taal een avontuur op zich zelf. En nu maar eens proberen of dit verhaal wel geplaatst gaat worden. Ik denk dat het schrijven op de site niet zo vaak gaat gebeuren omdat het gewoon lastig is in sommige plaatsen en er vaak geen internet cafe is of geen verbinding of vol of noem maar op. Een ding is zeker ik heb het gevoel alsof ik hier al weer maanden ben. Allemaal de groeten en tot een volgend bericht Doei Janet

  • 19 November 2013 - 17:42

    Michael:

    Fijn om te horen dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt, je maakt weer van alles mee had ook niet anders verwacht van jou en je hebt nog mooi weer ook lekker zonnetje ge niet ervan.Het word hier al kouder bah ,nickelback was trouwens te gek was een leuke avond en de optredens van ons waren ook leuk was wel lachen met die gasten van big jeezus truck ,ik wacht maar weer op het volgende verhaal van je veel liefs michael

  • 20 November 2013 - 04:47

    Peter:

    Hey meis .Ziet er weer goed uit dit verhaal en tjaa wrom zou de start van je vakantie ook eens normaal beginnen he.
    Wens je heel veel plezier en geniet ervan .
    Groetjes Peet

  • 20 November 2013 - 15:13

    Ella:

    hey janet, wat maak je dan veel mee hè? al dat moois wat daar op je pad komt, geniet er maar lekker van!
    het wordt hier al echt winters, ze hebben het vandaag al over natte sneeuw, brrr.

    groetjes en xx ella

  • 21 November 2013 - 16:43

    Annie:

    hoy janet fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt had ook niet anders verwacht.
    ik heb je een mail gestuurd maar daar klopt helemaal niets van foutje van mijn kant,
    gelukkig woont michael in de buurt en probleem op gelost ik zocht je anders op de p.c. krijg je als je
    ouder wordt. janet geniet er van heel veel plezier tot de volgende keer.
    groetjes ma.

  • 21 November 2013 - 21:31

    Ellen:

    He Janet, volgens mij heb je het al wel weer aardig naar je zin daar. Lijkt mij een prachtig land. Ben benieuwd of je nog "even" naar de Bahama's vliegt.Hier gaat alles z'n gewone gangetje en 13 december mogen Janneke en ik als "afgeslankt harem" mee met Anton naar Monsters of Rock in Rijssen. Daar komt diezelfde AC/DC coverband die wij al eens op een zondagmiddag in Diepenheim (was het geloof ik) hebben gezien. We zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor je 50e verjaardag. Vanaf Zutphen tot eind Eefde staan al een heleboel borden met "50" ....groetjes Ellen

  • 26 November 2013 - 20:16

    Janet Ter Hogt:

    Ja super jammer dat ik niet mee kon naar Nickelback, ik heb er nog wel aangedacht maar dat was vast de verkeerde dag. Ik kom er nu pas achter welke datum het is want dat wist ik allang niet meer.

    En Ellen ik vlieg niet naar de Bahama´s want ik kan hier niet pinnen het geld wat ik heb daar moet ik het mee doen en dat is best wel spannend maar voorlopig gaat het goed. De stranden zijn hier net de Bahama´s dus ik vermaak mij hier ook prima.

    En ma zet je info maar gewoon hier bij want ik kijk niet op mijn mail die zal wel tjokvol zitten met spam en Facebook info. Ik kan vanaf hier alles weer verwijderen.


  • 26 November 2013 - 20:20

    Janet Ter Hogt:

    Michael kun jij een mail sturen naar ebrouwer of hvandungen ed lsg streepje rentray.nl
    ( alle streepjes enz doen het niet) om zo door te geven wanneer ik in januari vrij moet hebben voor die super cruise anders gaat het waarschijnlijk fout. Probeer het maar dan weten ze op tijd wanneer ik vrij gepland moet worden. Ik hoop dat het je gaat lukken Succes XXX

  • 26 November 2013 - 20:22

    Janet Ter Hogt:

    Allemaal weer bedankt voor de reacties altijd leuk. Ik maak er op uit dat het weer klote is in NL. Nou hier is het prachtig ik heb nu elke dag zon zon zon. Groeten en tot over een aantal dagen als ik weer ergens een internet cafe kan vinden. Doei XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 217773

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: