Langzaam op de terugweg, Camaguey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Langzaam op de terugweg, Camaguey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Langzaam op de terugweg, Camaguey

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

12 December 2013 | Cuba, Camagüey

Na een halfuur wachten kunnen we onze Viazul bus in en gaan we oppad, voor een ritje van ruim 6 uur. Er is weinig keuze in vervoer. De trein gaat eens in de 3 dagen maar dan mag je eerst uit gaan vinden wanneer die dag precies is. De bussen zijn zo goed als nieuw en rijden alleen op de grote steden. Zo gauw je naar kleinere plaatsen wild wordt het al lastiger om wat te rgelen maar uiteindelijk is dat natuurlijk wel mogelijk met goed onderhandelen want anders wordt het ongemerkt wel kostbaar want dan wordt je weer een poot uitgetrokken. Het blijft een spel. De vrienden bus chaffeurs stoppen om de haverklap om van alles te kopen, dit zal wel weer te maken hebben met de zwarte markt. Soms schiet het op en soms echt niet. We stoppen ook weer in Holgien en er zijn echt mensen die mij herkennen en dat even bij je komen omdat je ergens eerder een foto hebt gemaakt of omdat je bij hen in de taxi hebt gezeten. Wel grappig. Aan de overkant van het busstation staan de kraampjes waar je in pesos kunt betalen wat zeker meer dan de helft van de prijs scheelt. De gegrilde varkenskoppen kijken je blij aan met de boodschap eet mij. de broodjes zijn heerlijk en ook de Bomba dat is meestal een vers gemaakte vruchtensap is heerlijk, en al die toeristen gaan aan de overkant zitten en betalen dus veel te veel omdat dat wat safer lijkt. Na een bezoek aan een aantal busterminals kom ik dan eindelijk in Camaguey aan. Ik heb niets geregeld en begint het spel weer van wie krijgt deze toerist in zijn taxi. Ik heb weer een super kamer met balkon en zelfs een ligbed en eigen buiten terras ik ga er steeds meer op vooruit lijkt het wel. Helaas zijn ze in Camaguey volop aan het restaureren omdat het volgend jaar 500 jaar bestaat. Ik denk dat ik hier 2 nachten blijf en dan naar Morron vertrek want ja de 20ste komt nu wel steeds dichter bij. En eigenlijk gebeurt er verder weinig geks of opvallends of vreemds. Men is hier erg bang voor de politie zelfs onderweg haalde de bus een motor agent in en tijdens het inhalen maakte hij met zijn mobiel een film zodat hij later kan aantonen als het nodig zou zijn dat hij niet te hard reed. Tja het blijft een communistisch land ook al merk je het heel vaak niet. Bij de casa is het altijd direct paspoort afgeven en wordt je bijna binnen een kwatier ingeschreven want men moet dit direct door geven. Zodoende kan het systeem mij dus iegenlijk de hele reis volgen. Ook internet eerst alle paspoort gegevens vast leggen en dan ook nog het nummer van de kaart noteren. Dit doen ze dan ook nog vaak met een meestal een vrouw die oplet. Prachtig zoals iedereen zo´n beetje aan het werk blijft. Gisteravond hoorde ik in Santiago dat vriend Raoul volgend jaar alle particuliere initiatieven weer terug gaat draaien. Als het waar is vraag ik mij af hoe het moet met de mensen die nu al van alles zelf op starten komen ze zonder werk te zitten en hoe dit dan voor hen verder moet. Het casa systeem bestaat al heel lang. Ik weet nu dat als iemand een toerist door verwijst deze daar ook weer 5 CUC voor krijgt voor elke nacht die deze dan verblijft. Daarnaast is de afdracht voor de overheid ook nog eens 55% en dan nog is het een super inkomen voor de mensen hier. Alleen kinderen is heel kostbaar en het aantal kinderen loopt enorm terug omdat eten kopen zo moeilijk is. En kleding is ook een drama. Ik geloof dat ook direct want de winkels zijn en blijven leeg dat is nog steeds heel bijzonder om te zien als je dat niet gewend bent.

  • 15 December 2013 - 10:30

    Harry:

    mooi land he nou de finish is al weer in zicht back to the real world haha see je

  • 15 December 2013 - 11:23

    Annie:

    nog een paar dagen dan zitvlees kweken en dan mag je handjes weer laten wapperen, lekker optimistisch he . groetjes enne ,nog effe genieten.

  • 15 December 2013 - 18:21

    Michael:

    hoi ja nog 5 dagen en dan zie ik je weer hoop dat het vliegtuig niet weer 4 uur later komt zoals de vorige keer,maar ja ik zie wel ik heb ziggy bij me dus in ik hoef me in principe niet te vervelen die is druk zat hahaha.Geniet nog lekker van de laaste dagen ik zie je zaterdag xxxx

  • 17 December 2013 - 00:11

    Janet Ter Hogt:

    Harry en Alet het is echt een mooi en intressant land ik kan wel zeggen als ik in de Lonely PLanet kijk dat ik ontzettend veel gezien heb. En veel km heb gemaakt met al die bussen hier. De foto´s volgen nog.

    Ha ma, fijn dat je al begint over werken.......het denken aan werk stel ik nog even uit hoor, ik blijf genieten tot het einde! Op het strand en dan nog even een paar dagen Havanna!

    Michael je kunt op internet zien of het vliegtuig vertraging heeft hoor. Dat kan zelfs nog net voor je vanuit huis vertrekt. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon met de trein naar Zutphen komen...

  • 17 December 2013 - 11:32

    Michael:

    Janet ik kom je gewoon ophalen ik heb al 6 weken moeten wachtten dus mocht er vertraging zijn kan ik die uurtjes ook nog wel wachtten maar ik zal het goed checken van te voren love you xxx

  • 17 December 2013 - 16:09

    Annie - Kapperallee:

    natuurlijk begrijp ik dat je nog niet aan werken denkt, ook ik hou van vakantie dus ik snap je helemaal.
    daarom heb ik voor je eerste dag thuis al voor vlees gezorgd, wel een beetje sneu voor dat muisje, want het had zo veel plezier bij jouw in de keuken. Jammer voor je. dat het al snel voorbij is maar bij deze al vast een
    goede vlucht terug. groetjes ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 217855

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: