Hoogte en diepte punten - Reisverslag uit Peshkopi, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Hoogte en diepte punten - Reisverslag uit Peshkopi, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Hoogte en diepte punten

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

04 Juni 2014 | Albanië, Peshkopi

Ja het is een heftig kopje boven dit stukje wat ik vandaag schrijf en dat is het ook geworden! Op een prachtige ochtend ben ik vanuit Kruja vertrokken om richting Peshkopia te reizen. In Peskopia dicht tegen de grens van Macedonia is er zulk ongelooflijk gezond water tegen allerlei kwalen zoals reuma en last van je botten en nog heel veel meer. Dus volgens mijn Duitse reisgidsje kom je super gezond terug dus wat let mij laat ik het ook maar proberen. Onder weg moest ik een aantal malen overstappen van het ene mini taxi busje in de andere. Zo moest ik op een gegeven moment zelfs aan de snelweg gaan staan op zo weer op een volgende aansluiting in te kunnen stappen en het was er super druk. Met zowel voorbij rijdende auto's als met mensen. Met dat ik in het volgende busje stap om een klein stukje te overbruggen in het busje richting Skodra om later weer over te stappen op de bus naar Peskopia is mijn camera pleitte. Ik zat net in de laatste bus toen ik merkte dat hij weg was. Ik ben onmiddelijk uitgestapt en terug gerend met al mijn spullen maar van de bus was geen enkel spoor meer te bekennen. Weg alles godver.... Ik had direct een klere pesthumeur. Maar oke wat te doen toch maar verder reizen. Ik kwam in Peskopia aan na een geweldig mooie rit door de bergen ik heb geprobeert er zoveel mogelijk van te genieten maar het bleef toch door mijn hoofd spoken wat er precies was gebeurt en waar, ik kon de vinger er maar niet opleggen. We reden over de toppen van de hoogste berg van Albanie/Macedonie een echte aanrader wat is deze weg prachtig.
In Peskopia zag ik een busje staan met reklame van de Thermaalbaden en vroeg ik hoe ik er kon komen. Ik kon gelijk meerijden want het was een busje van het hotel. In Lixha aangekomen iets buiten Peskopia werd ik warm ontvangen er was een hele groep moslims uit Macedonie maar leefden en werkten al erg lang in Zwitserland dus we spraken in het Duits (ik dan niet zo goed maar het lukte). Voor 13,00 euro een hotelkamer 3x eten en een gratis bad. Het hotel was nog volop in aanbouw en ik was al binnen de kortste keren de weg kwijt en kon ik mijn kamer niet meer vinden tussen alle bouwmaterialen.
Mijn spullen in de kamer gelegd en hup het bad in. Je moet zelf de kraan aanzetten en met groot geweld loopt het bad vol in je eigen badkamer wat lekker spartaans is ingericht. Nou daar lag ik dan te weken en na te denken wat er was gebeurt. De beslissing zat al snel in mijn kop ik ga de volgende dag naar Skodra kijken of ik of de bus of iets kan vinden. Na 2 baden en een heerlijke goede massage was ik iets gekalmeerd. s' Avonds eten met alle moslims en het was echt super gezellig iedereen leefde met mij mee en vonden het heel erg wat er was gebeurt. Het was wel heel bijzonder tussen al deze mensen zonder verder echte reizigers echt helemaal tussen de lokale bevolking en bijna vele jaren terug in de tijd. Na een super gezonde maaltijd (alles werd door hen zelf gemaakt). Heb ik nog een weldadige massage van meer dan een uur gehad want het kost er bijna niets. Nog volop in de vettigheid van de massage was ik in bed gestapt maar ja na al dat gedoe niet meer in slaap kunnen komen en ik voelde mij vettig en rook de olie op mijn huid. Rond 23.00 uur iedereen was al onder zeil nog een douche gezocht, ik weet het niet maar er was nergens een douche of water uit de kraan te vinden. Dus dan toch maar met de vettigheid en sokken aan weer in mijn krakende bed gekropen en om 04.00 uur al wakker omdat Allah zijn zieltjes op riep. Na weer zo'n super gezond ontbijt in de bus gestapt en naar Skodra gereisd om mijzelf het gevoel te geven het niet direct op te hebben gegeven. Na een lange busrit werd ik in Skodra aangesproken door Andy een Albanees die al heel lang in Engeland woont en nu voor de zomer een hotel runt in Skodra. Hij heeft mij veel geholpen om de bus op te sporen maar helaas alle busmaatschappijen langs geweest en bij de politie een poging gedaan maar het heeft (uiteraard) niets opgeleverd. Andy wees mij de weg terug naar het hotel en ik had de knollen die dag al behoorlijk op, ik was moe van alle snelle bezoeken aan weet ik hoeveel kantoortjes en achterbuurtjes ik wilde gewoon NU een douche. Door alle aktie had Andy mij vergeten het kaartje van het hotel te geven. Nou daar liep ik dan te zoeken naar iets wat ik maar heel snel had gezien. Ik kon wel janken hoe zou ik ooit dit hotel nog terug kunnen vinden ik had het die dag toch wel HELEMAAL GEHAD wat een kloterij! Eerst maar eens een kop thee gedronken en terug gelopen naar het centrum en toen kwam ik bij een winkel waar we samen naar de plattegrond hadden gekeken. Gelukkig kende de verkoper Andy en heeft hij voor mij een tekening gemaakt hoe ik dan bij het hotel kon komen. Ja en dan was ik er een aantal malen heel dicht bij geweest. Andy kwam mij net tegemoet rijden met zijn vriend want de tam tam gaat snel hij wist al via de verkoper dat ik de weg kwijt was. Hij wilde mij net gaan zoeken. Je kunt veel zeggen van de Albanezen maar ze doen echt alles om je te helpen.
Wat heerlijk eindelijk een douche en slapen, soms is reizen ook echt afzien en de moed bij elkaar rapen. Na twee dagen speuren heb ik mij erbij neergelegd alles geprobeert maar de speld in de hooiberg ga ik niet meer vinden. Helaas had ik net alle geheugen kaarten ingevuld en met mijn stomme kop even in mijn camera tas gedaan dus ik heb nu geen enkele foto meer. Ik was zelf nogal enthousiast dat veel foto's deze keer super gelukt waren. Nou dit is weer een heel groot leermoment voor mij. Andy wil nog proberen of het hem lukt en ik hoop dat hij zich aan zijn woord houd je weet maar nooit. Ik ben vertrokken naar Lesha en heb eindelijk een dag op het strand gelegen het was bloedwarm, en heb ik toch weer kunnen genieten.

  • 04 Juni 2014 - 21:24

    Annie Ter Hogt:

    wat jammer Janet maar zo gaat het soms maar geef het wel aan bij de politie krijg je je geld misschien
    nog terug met een bewijs maar dat heb dat heb je zeker al gedaan.
    en als je dit nog leest nu of donderdag mail dan s.v.p.hoe laat je op schiphol bent , of welk vlucht nummer, Harry wil n.l. de boot reserveren. groetjes tot vrijdag en een goede reis terug.

  • 04 Juni 2014 - 21:49

    Michael:

    Das mooi klote van die camera je was er zo blij mee jammer ik leef met je mee geniet nog lekker van het mooie weer en het uitzicht en de mensen love you xxx

  • 04 Juni 2014 - 22:03

    Olaf:

    Jemig wat een belevenis weer :-( Ik hoop toch dat je maximaal heb genoten en de verdwijning van de camera geen stempel gast drukken op je vakantie. Goede reis terug en hopelijk tot gauw.

  • 05 Juni 2014 - 11:23

    Janet Ter Hogt:

    Hoi allen bedankt voor de reacties. Nou ma het gezeik is dat het net ergens op een grens van politie bureau s is gebeurt en nu willen ze geen aangifte opnemen. Shit dus ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.
    Ik vertrek morgenvroeg om 05.55 uur vanuit Tirana waar ik nu al zit met prachtig weer. Met vlucht nummer AZ0507 en vanuit Rome vertrek ik om 08.15 uur ja het gaat krap aan nog geen uurtje tussen de beide vluchten. Met de AZ0108 land ik om 10.50 uur op Schiphol en hoop ik om 11.30 uur in de trein te zitten als alles mee werkt. Het is een klein toestel dus misschien gaat het in Amsterdam wel snel. Ik bel ja ma want ik ben natuurlijk ook alle telefoonnummers kwijt geraakt tijdens het wassen van mijn kleding. Wat dat betreft viel ik dit jaar echt in de prijzen mijn pinpas opgevreten door een geldautomaat een sjaal kwijt geraakt en heel veel regen. Goed dat ik eindelijk eens een keer echt luisterde en een 2e pinpas bij mij had!!! Maar toch was het prachtige reis die ik het zo weer over zou willen doen. Albanie is een echte aanrader voor iedereen die heftige bergen zoekt, interesse heeft in het voormalig communisme, oudheid, natuur en prachtige stranden en leuke mensen, leuke hostels goed uitgaansleven en natuurlijk het is nu nog heel goedkoop, ook best wel belangrijk.

  • 05 Juni 2014 - 14:58

    Annie:

    Ik ben blij da t ik zo af en toe nog is gelijk heb.
    Het is balen van die politie, ik hat toen in Spanje hulp van iemand die de taal goed beheerste anders had ik het ook niet gered. Maar geweldig dat je zo hebt genoten.

  • 05 Juni 2014 - 17:53

    Ellen:

    He Janet, dat is balen van de camera en de foto's. Verder wel een fantastische belevenis weer gehad zo te lezen en ik ben blij dat je morgen weer terugkomt want volgende week moeten we natuurlijk weer eens flink op stap.Om te beginnen met Marktpop. groetjes en tot gauw

  • 05 Juni 2014 - 17:57

    Janet Ter Hogt:

    Hoi ma, ik heb al weet ik hoeveel jaar een doorlopende reisverzekering en ik ga wel proberen om eea terug te krijgen hopenlijk lukt dat. Ja mooi he dat je toch nog wel eens gelijk hebt en het dan ook krijgt ha ha ha. Ongelooflijk in de meeste hostels is het internet gratis dus ik kan gewoon telkens even kijjke of er nog een berichtje binnen is gekomen. Het is hier super warm en ik heb de gehele dag heerlijk op een grote vlooien markt rondgezworven en nu zo maar eens de boel inpakken en douchen. Ik hoef gelukkig geen 2 uur van te voren op het vliegveld te zijn want het is hier toch maar klein en volgens de heren is een uur van te voren ruim voldoende dus kan ik mooi nog iets langer blijven liggen.

  • 05 Juni 2014 - 19:24

    Annie:

    nou ik hoop het je hopen want het is echt balen, maar een fijne vakantie maakt een hoop goed.
    als je nu hier was kon je mooi mee naar een vergadering ,gaat over de sluis dus dat zal er wel lekker op gaan. Harry gaat als ik het goed heb begrepen met de boot van 10 over 4 dus het wordt kort tijd. geniet nog maar van de laatste uren in Tirana en dan op naar een zeer warm weekend op Terschelling.
    groetjes ma.

  • 05 Juni 2014 - 22:39

    Janet Ter Hogt:

    Ha ma laatste berichtje vanuit Tirana. We hebben net het eten op was gezellig met een zeer intrnationaal gezelschap, Maleisie en Colombia en ik heb het meisje uit Taiwan weer ontmoet. Misschien gaat zij mij nog wat foto's toesturen. Nou groeten en ja inderdaad ik hoop dat het mij gaat lukken om nog iets terug te krijgen van mijn verzekering. Morgen valt het mij nog mee met de tijd ik had verwacht dat het eerder was dat we met de boot zouden vertrekken. Nou groeten ik bel je om mij op te halen vanaf het treinstation in Zutphen want van jou ken ik het tel.nr. uit mijn hoofd.

    www.bitacoradelmotoneto.com *Luciano Colombia)

    lucianouribe@gmail.com *rotweiler(

    fahmi foatt badawi (maleisia)

Tags: L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Peshkopi

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

Het is wat snel om alweer op reis te gaan maar gezien de planning en rekening houden met collega's was dit voor mij ongeveer het beste tijdstip om naar het (nog) onbekende land Albanië te gaan. Ik had zomaar ergens in een tijdschrift iets gelezen over Albanië en daarna maar eens gegoogeld en toen was ik al om. Albanië is 28,748 km2 groot iets kleiner dan België. Het heeft een mediterraan klimaat met 362 km prachtige stranden en kust., die bezaaid liggen met bijzondere dingen en wel bunkers. De bunkers zijn afkomstig uit de communistische periode van dictator Enver Hoxa. In die periode was het land behoorlijk afgeschermd van de rest van de wereld en misschien daardoor nog steeds zo onbekend.
Daarnaast biedt het land enorme grillige bergen met daar tussen meren en rivieren. Deze bergen zullen mij tijdens de wandelingen waarschijnlijk weer behoorlijk van het luie zweet ontdoen. Mijn plan is om de Llogaraja Pass van 1000 m hoogte over te gaan en de Karavastaja Lagoon te bezoeken. Ook zijn er witte Pelikanen die in Albanië hun broedplaats hebben. Verder zijn er veel oude gebouwen en bijzondere dingen te bezoeken ik ga er weer volop van genieten en ik laat mij weer verassen door de bevolking het eten en de overnachtingsplaatsen. Het wordt weer een nieuwe manier van reizen want helaas is er niet zo heel veel aan goede reisboeken te vinden over dit nog onbekende land geen reisbijbel zoals de Lonely Planet. Gelukkig vond ik bij de wandelwinkel in Deventer een landkaart en een Bradt en nog een Duitstalig boek en daar ga ik mijn avontuur mee startten. Met een goedkope vliegticket van Al Italia en een meereiskaartje van de NS begint mijn reis zaterdag al lowbudget. Nu nog zon en een beetje verstaanbaar kunnen maken en veel leuke mensen ontmoeten dan gaat het wel lukken in het nog vrij onbekende Albanië.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Hoogte en diepte punten

27 Mei 2014

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

23 Mei 2014

Zoeken

23 Mei 2014

Mijn kuiten zijn wel 10 cm in omvang gegroeid

23 Mei 2014

Veel hotels weinig strand
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 986
Totaal aantal bezoekers 218019

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: