standje relaxd - Reisverslag uit Cala de Portinatx, Spanje van Janet Hogt - WaarBenJij.nu standje relaxd - Reisverslag uit Cala de Portinatx, Spanje van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

standje relaxd

Door: janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

26 Oktober 2016 | Spanje, Cala de Portinatx

het is mij even onduidelijk of het vorige verhaal nu wel of niet geplaatst is. ik was speciaal naar de west kant van het eiland gereden om in sant euralia een internet cafe te zoeken en daarna naar punto aralia te rijden om de laatste hippie markt van het jaar te bezoeken. ik had het heel verhaal af en toen werd ik het internert cafe uitgezet want ja siesta gaat voor. pats het hele internet ging eruit en ik kreeg alleen te horen dat ik het pand moest verlaten en de eigenaar stond mij al in de nek te hijgen. hij is vast helemaal klaar met het laatste handjevol toeristen wat nog ronddwaalt op ibiza. nadat ik rond heb gelopen op de hippie markt waar overigens wel een lekkere band speelde heb ik mijn racemonster weer aangetrapt om langzaam naar santa agnes te rijden. de wegen zijn hier prachtig lekker veel bochten werk en soms echt stijle wand werk, geweldig. vooral omdat het zo rustig is op de weg. maximum is hier 80 en vaak mag je er maar 30 of 40 nou dat is prima voor mij lekker standje relaxed rondrijden.

ik heb veel gezien en vooral het binnenland is prachtig ik mis wel de beesten geen kip koe of paard gezien. overal in de parken wel veel katten en die zien er ongelooflijk goed uit, wie deze dieren verzorgd weet ik niet maar het zijn niet van die vieze zwerfkatten zoals in griekenland.

op alle stranden kun je douchen en dat doe ik dan ook vaak want ik slaap eigenlijk altijd in mijn auto. de voorbereiding is van mijn kant niet zo perfect geweest want op ibiza moet je vooraf boeken en dan kan je vooral de portemonnee trekken dus mijn auto is mijn huis. gelukkig is mijn huis niet zo´n bende als mijn auto nu is zowel van binnen als van buiten is hij al behoorlijk chaotisch en smerig. eergisteren is er een soort van stofbui geweest waardoor alles onder het stof zit. de auto hoef ik niet schoon op te leveren en ik doe er dus niets aan. een cabrio zou hier wel helemaal geweldig zijn ondanks dat het niet bloedwarm is is het weer aangenaam ik ga elke dag wel ergens zwemmen en verder ben ik lekker actief ik heb al behoorlijk wat wandelroutes afgewerkt. jammer dat ze allemaal langs de kust gaan het is er super mooi en rustig en telkens is het uitzicht weer adembenemend maar het binnenland is ook zo mooi. de huisjes zijn zo prachtig, allemaal bijna gelijkvloers en als er gezinsuitbreiding is geweest werd er een stukje bijaan gebouwd volgens het reisboekje.

het is met recht najaar behoorlijk hoog grijs gehalte wat nu nog op een enkel terrasje zit en veel gezinnen met kleine kinderen vooral veel engelsen en ook veel nederlanders. vooral bij deze laatste groep is het luistervinken op het strand een feestje want er wordt wat afgemopperd met elkaar en over elkaar. goh dan ben ik wel blij om lekker alleen te reizen want wat een gezeik het gaat oa over dat veel restaurants dicht zijn, niet druk is, de echtgenoot niets wil ondernemen, de vrouw alleen maar wil winkelen en ga zo maar even door. volgens mij zijn er best wel stellen die 2018 niet meer met elkaar gaan halen. geef mij dan maar standje relaxed geen gezeur en als ik ergens heen wil ga ik met mijn snelle fiat panda die kant op waar ik naar toe wil. het liefst over de kleine landweggetjes deze zijn behoorlijk ruig daar zou ik mijn eigen auto niet aan wagen maar de panda gaat er als een echt 4 wheel drive doorheen dat is hij dus niet.

eten doe ik vooral buiten de steden en daar heb ik toch al behoorlijk vaak voor een leuk en goed bedrag een lekkere maaltijd van vooral vis kunnen scoren. in de toersiten gebieden is alles veel duurder daar betaal je voor drinken gauw 2,50 of 3 euro en in het binnenland 1,25 en daar is het veel gezelliger. in de kleine cafeetjes zit echt de plaatselijke bevolking te praten en spelen een portje kaart. de laatse dagen ga ik naar de westkust en naar het zuiden en dan ben ik behoorlijk rond geweest op ibiza. de vraag voor mijzelf zou ik hier graag willen wonen ......nee ik vind het fantastisch maar wonen nee het is er net teveel georganiseerd. maar de huisjes zijn prachtig.

dit is waarschijnlijk het laatse berichtje want een internet cafe vinden is een drama. idereen is hier vastgeplakt aan zijn mobiele telefoon. hele families zitten s avond op het terras en allen zitten op hun mobiel en er wordt helemaal niet met elkaar gecommuniceerd. wat een armoede. zo fijn dat ik heb thuis heb liggen met een dikke virus op mijn facebook account. nou allen ik geniet van de laatse dagen in het bijna paradijs want mooi plekjes genoeg maar je moet ze wel even opzoeken. ik probeer nog wat lekker weer in mijn rugzak te proppen want het is hier in de avond toch nog 24 graden aangenaam warm dus. zo ik ga nog even zwemmen en dan richting sant agnes om van het heerlijk rustige landleven te genienten in standje relaxd. adios amigos

  • 26 Oktober 2016 - 18:13

    Nicolette En Harry:

    Hoi janet, Leuk om je verhalen weer te lezen! Santa agnes ben ik ook geweest erg mooi daar! Vandaag zijn er dus 2? geplaatst dus die ene die je getypt hebt in het Internet cafe waar je uit moest is toch nog geplaatst ;-)
    Tot gauw live! groetjes van ons
    ps en je broer's auto is gewoon weer in Eefde gespot ;-)

  • 26 Oktober 2016 - 19:09

    Annie :

    Hoi janet, Mooi weer de 2 verhalen van jou. Fijn dat je er van geniet dus een mooi eiland. Misschien wat voor ons maar ja ik ben de enige die van rondreizen hou, maar het trekt mij wel aan.
    Wat leuk dat je elkaar weer op het vliegveld ontmoet.
    Ik hoor wel waar van ik je moet ophalen, tot zaterdag.

  • 27 Oktober 2016 - 12:14

    Peter De Kleine:

    Wat heerlijk om deze verhalen weer eens te lezen van je.
    geniet ervan en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.

    Grtz

    Peet

  • 27 Oktober 2016 - 22:44

    Janneke:

    Hai lekker ding!!
    Je bent alweer de hort op!!!
    Heel veel plezier!

    Dikke kus Janneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Cala de Portinatx

Olá Ibiza

De tweede dag in Eivessa, Ibiza stad. Natuurljk ging alles niet vanzelf het begon al op het vliegveld. Met goed herfstweer vertrokken vanuit Eefde. Ma had uiteraard weer de taxidienst naar het NS station in Zutphen. Met de interity richting Arnhem en hop naar Schiphol airport. Dat was bijna te gemakkelijk geen controle gezien en dan denk ik weleens waarom check ik eigenlijk in? De persoonscontrole op Schiphol is ook weer gemodeniseerd de controle gaat steeds professioneler en de bakjes voor je spullen gaan nu al totaal automatisch. Geweldig als je dat systeem hebt uitgevonden bhoe dan kun je achterover hangen en komt het geld binnen. Toch blijft het een giller dat de achterdeur van Nederland bij wijze van spreken openstaat en de controle op het vliegveld enorm is. Eignlijk ook een farce want mijn camera moest helemaal bekeken worden of je er geen scheermesje op geplakt had. Maar de extra batterij daar werd niet naar gekeken. Eén voordeel is wel dat je zo veilig mogelijk vliegt.
Het blijft verassend dat je aan de ene kant in moet checken en dan totaal naar de andere kant van het vliegveld moet lopen om daar dom te gaan zitten wachten tot je in het vliegtuig mag stappen. De winkeltjes gaan er eindelijk op vooruit, de aankleding en presentatie begint een belevenis te worden. Maar toch door de globalisering zien veel vliegvelden er zo langzamerhand identiek uit. En of de aangeboden spullen er nog goedkoper zijn, dat is nog maar de vraag. Ik zag een fles drank voor 3881,00 euro één fles. Daar zou ik toch hele leuke andere dingen van kunnen doen.
En toen begon dan het domme wachten op het vliegveld. Ik had weer een goedkope vliegorganisatie gevonden Vueling en die was pas nog in het nieuws dat er veel vertragingen waren met deze maatschappij. Uiteraard nu ook, ik was al bang want code geel was in de kuststreek in Nederland afgegeven dus als ze maar vliegen.......Drie kwatier later gingen we dus. Gelukkig was het wel gezellig tijdens het wachten een vrouw uit Deventer een stel dat op Ibiza woont en wat mensen die hun nicht gingen bezoeken. Gelukkig was het vliegtuig niet volgeboekt en had ik achterin een rij voor mijzelf en kon ik er lekker languit liggen. Het eerste uur was er enorm veel turbulentie vanaf het moment dat het vliegtuis de grond verliet en een regen wat een plens weer was het. En nu maar duimen dat Ibiza mij beter weer wenst.
Op het vliegveld ging alles pèrfect met de bus voor 3,50 naar de stad wel een andere prijs dan ongeveer 25 euro met de taxi.
Waarom staan alle wegen naar de hoofdstad vanaf het vliegveld vol met enorme reklame borden. Zijn de landen bang dat de toerist geen geld uitgeeft? Overal in de wereld is dit hetzelfde enorme borden met reklame, hier is zelf de Lidl, Eormaster en noem ze allemaal maar op, gadverdamme de wereld wordt heel langzaam een éénhiedsworst.
Ik had thuis al gegooggeld en wist waar ik eruit moest. Het zou haast naast het hostel zijn......Maar in het donker lijkt alles anders. Ik heb wat rond gelopen en niemand wist het adres. Uiteindelijk vond ik mijn hostel het was een heel klein straatje met een klein bordje naast de deur. IK heb een man laten bellen en de medewerker zou met een kwatier er zijn. Dit is wel de meest vreemde constructie van hostel wst ik nog niet eerder heb meegemaakt. Natuurlijk deed de lift het niet en moest ik op de 5e etage zijn. Het is een gewoon appartementen complex waarvan 1 deur naar het hostel. Er is niemand en ik kreeg uitleg hoe alles werkt en een bosje sleutels.
Op Ibiza regel je blijkbaar alles met internet, zo jammer. Na wat onderhandelen heb ik toch een goede prijs geregeld en zit ik 3 nachten in Eivessa. Een kamer voor mijzelf met een stapelbed waar je niet rechtop in kunt zitten wel wat krapjes maar alles is brandschoon en dat is dan ook weer prettig. De volgende dag erop uit. Af en toe iets regen maar de tempèratuur is aangenaam, ik moet er niet aandenken om hier rond te lopen met zo´n 35 graden of meer.
Het fort is indrukwekkend en erg mooi gerestaureerd. Het stikt van de winkeltjes voor de toeristen met hoge prijzen en de spullen komen vooral uit India en Indonesie dus er wordt flink op verdient. Wat een giller mensen willen bedonderd worden. Mijn hostel zit in een gewonen wijk maar wel centraal dus het eten en drinken zijn gewone prijzen. De kleding in de winkels ligt hier lager dan bij ons. s Avonds zijn de lokale bewoners die hier de kleine terrasjes bezoeken en het is echt gezellig lekker kijken wat er allemaal gebeurt of een leuk gesprek. Vandaag heb ik toch maar een auto ipv een scooter gehuurd. Mocht ik voor de rest van mijn verblijf op Ibiza een keer geen overnachtingsplek vinden kan ik tenminste altijd nog in de auto slapen. Morgen haal ik mijn gehuurde auto op. En ja ma. met een verzekering ha ha.
Bij terugkomst op mijn laatste dag zet het autoverhuur bedrijf mij ze mooi op het vliegveld af, dus morgen naar het noorden van Ibiza en het midden van het eiland want het schijnt echt super mooi te zijn.

Eivessa de hoofdstad (wij leerden allemaal Ibiza stad) begint in te slapen. Veel zaken zijn al dicht, maar dat is niet erg je kunt heerljk rondlopen zonder overal last te hebben van massa toerisme. Het is wel jammer dat langs de haven zoveel lelijke flatgebouwen zijn gebouwd het oude deel is zo mooi maar de overkant is een en al flat. Vandaag weer heerlijk veel lopen en fotograferen de zon schijnt.
Dat was het dan even een kort berichtje
Groeten tot ik weer een internet cafe heb gevonden.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2016

standje relaxd

26 Oktober 2016

Een moderne landloper
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 217840

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: