zwemmen en verdwalen - Reisverslag uit Ziguinchor, Senegal van Janet Hogt - WaarBenJij.nu zwemmen en verdwalen - Reisverslag uit Ziguinchor, Senegal van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

zwemmen en verdwalen

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

10 December 2016 | Senegal, Ziguinchor

Zo nog even het laatste halfuur vol schrijven. In de avond was ik toch al aardig hersteld iedereen is na de heerlijke maaltijd van de kok Navvy van Marjan moe en voldaan naar bed vertrokken. De volgende dag heb ik genoten van waar ik ben beland Abene dus. Marjan heeft een behoorljik groot stuk grond aangekocht waar ze nu ruim 8 jaar aan werkt en ze hebben enorm veel werk verzet wat eerst alleen maar bush is geweest. De tuin licht er goed bij met sinaasappelbomen en heel veel andere fruit bomen en de Bougainvillia's bloeien eigenlijk zijn ze zelfsupporting met een iegen waterpomp waar heerljk zacht drinkwater uit opgepomt wordt dmv het solarsysteem want aan deze zandweg heeft niemand elektriciteit dus s'avonds is het er pikdonker behalve bij haar huizen ja inderdaad het zijn er meer in totaal 2 woningen en een gastenverblijf en dan ook nog haar eigen huis. Haar eigen woning is naar eigen ontwerp met een dakterras dit heeft in dit dorp niemand. De eerste dag dat ik geen fiets wil aanraken gaan we lopend naar het strand de honden en Gerard ook een Nederlander die bij Marjan in het gastenverblijf slaapt gaat ook mee. Het strand is enorm zo ver je kunt kijken en er is niemand. Het water van de Atlantische oceaan is heerlijk en ik blijf terwijl de anderen huiswaarts keren ik kan geen genoeg krijgen van zwemmen en duiken in de golven en de temperatuur van het water is heerlijk. De hele middag lig ik nog steeds in het water helemaal te gek en rond 17.00 uur ga ik ook maar eens op huis aan. De hele tijd weet ik nog waar ik af moet en rechtdoor moet lopen maar dan....... ja hoor verdwaalt alles lijkt op elkaar de huisjes de zandpaden en voor mij gevoel ook de bomen. Na wat rondvragen en foto s laten zien van het huis kom ik toch weer op de juiste weg terecht en loop ik weer fluitend terug. De mensen zijn ontzettend behulpzaam en vriendelijk. Eerst is er wel een heel ritueel aan voorstellen en interesse hebben hoe het met iedereen gaat en daarna kun je pas je vraag stellen. Het werkt dus niet zoals in Nederland pats boem to the point. Ik heb het gevoel dat ik hier inmiddels al maanden zit maar dat is niet zo ik zit hier pas een paar dagen en ik ga nu elke middag weer op de fiets alleen naar de oceaan om te zwemmen Marjan Sidou en medewerkers zijn druk met hun karweitjes in en om het huis en ik vier vakantie. Vandaag ben ik dan eindelijk vertrokken om 06.00 uur zou de bush taxi mij oppikken langs de grote zandweg en daar stond ik dan ik het pikke donker waar ik alleen maar de krekels hoorde tjirpen en het zingen van de 2 moskees en na 45 minuten vertrok ik dan om Senegal verder te leren kennen. Aangekomen in Ziguinchor op een enorm aftands station wat mij meer deed denken aan een auto sloperij ben ik op weggegaan naar de ticket verkoop voor de boot en ja ik kon nog mee de ticket heb ik in de zak en morgen vertrek ik naar Dakar. Ziguinchor is niet zo geweldig ik heb oa de markt de batik shop en het centrum bezocht. Ik stop nu mijn cybertjid zit erop. Groeten uit een gastvrij en warm Senegal

  • 11 December 2016 - 09:40

    Marja Kloosterboer:

    Benieuwd naar je avonturen nu je het land verde gaat verkennen. Suc6

  • 11 December 2016 - 09:40

    Marja Kloosterboer:

    Benieuwd naar je avonturen nu je het land verde gaat verkennen. Suc6

  • 11 December 2016 - 09:40

    Marja Kloosterboer:

    Benieuwd naar je avonturen nu je het land verde gaat verkennen. Suc6

  • 11 December 2016 - 12:12

    Nicolette En Harry:

    Hi Janet, nou je hebt wel weer wat meegemaakt! Goed om tussen de regels door te lezen dat je het naar je zin hebt. Geniet ervan en we zijn benieuwd naar je volgende avonturen en Harry is benieuwd wie het waren ;-) gr.uit een grijs Nederland

  • 11 December 2016 - 16:22

    Annie - Kapperallee:

    Hoi,Janet, nou het gaat weer goed, past allemaal bij jouw, ik raak er al aardig aan gewend.
    Nu maar hopen dat Dakar meer in je straatje ligt. Op naar het volgende avontuur. Ga lekker genieten.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Ziguinchor

Een bezoek aan de parel van West Afrika

Hallo volgens,

Het is bijna zover mijn rondreis voor 2016 gaat naar de parel van West Afrika, Senegal. Menigeen vraagt aan mij Senegal waar ligt dat? Nou 6 uur vliegen van Schiphol richting het zuiden eerst over Marokko, dan het woestijngebied van de Western Sahara daarop volgt het grote land Mauritanië en een deel Senegal want ik vlieg op Gambia. Gambia bevindt zich als een soort van schiereiland een beetje in het zuiden van Senegal. (interessant om dit even te googelen). Dit jaar neem ik voor het eerst een fiets mee deze heb ik in het voorjaar uit een afvalcontainer heb gevist. De mountainbike is voorzien van wat olie, de ketting is gespannen en mijn broer voorziet het 'barrel' van een stevige bagagedrager waar mijn rugzak op gaat. Mijn rugzak heb ik liever op de bagagedrager dan zwetend op mijn rug bij 28 graden. Ik fiets 60 km van het vliegveld in Gambia naar Abene in het zuiden van Senegal. In Abene ga ik mijn nicht bezoeken die daar enkele jaren gelden een citroenplantage heeft gekocht en er inmiddels enkele huisjes bij heeft laten bouwen voor het toerisme. Nog niet voor te stellen als ik nu buiten loop met handschoenen aan en een muts op dat ik volgende week vanaf Abene zo naar het strand kan lopen en mijn huid moet voorzien van een dikke laag zonnebrandcrème om niet te verbranden met name mijn neus. De Franse taal zal weer voor de nodige hilariteit zorgen en het boekje, Hoe en wat in het Frans zal waarschijnlijk menigmaal hulp moeten bieden. Na Tunesië, Madagaskar en natuurlijk Frankrijk is dit mijn 4e Franstalige land en het zal zeer zeker goed komen daar heb ik alle vertrouwen in. Omdat ik toch altijd op zoek ben naar avontuur en de uitdaging bij voorkeur in een andere wereld als onze westerse maatschappij gaat Senegal aan mijn wens absoluut zijn steentje bijdragen. Met cash geld flappen van 50 euro, slippers, een landkaart, en niet teveel spullen in mijn rugzak ben ik er helemaal klaar voor. Machtig mooi als ik nu al lees dat er een enkele pinautomaat in het land te vinden is die hoogst waarschijnlijk dan ook nog eens leeg is. (Gelukkig dan wat euro's op zak die ik op de zwarte markt ga wisselen). Tijd zal wel weer het grootste gebrek zijn want mijn lijstje met mooie natuur, cultuur en historie die ik graag wil gaan bezoeken is best lang. Als ik dan van mijn nicht hoor dat het openbaar-vervoer, bussen in dit geval een ware beproeving is dan gaat het nog wel wat worden. En men zegt altijd "als je in India kunt reizen kun je het overal...." Eén ding is zeker in India rijd het openbaarvervoer op tijd en vol is nog niet helemaal vol. Senegal gaat net zoiets worden als Indonesië in de ochtend moet je op tijd zijn, bij een volle bus wordt er vertrokken en anders moet je maar wachten tot hij weer vol is. Wat mij in Indonesië wel eens bracht tot ruim 2 uur wachten en dan toch maar in een andere volle bus stappen want die gaat tenminste maar misschien niet helemaal die richting uit die ik gepland had. En dat is dan zo heerlijk aan alleen reizen ik hoef met niemand een discussie te voeren van ja maar... als ik dan op het laatste moment beslis om linksaf te gaan dan kan dat gewoon, dat is zo heerlijk aan alleen reizen. In ieder geval staat de omgeving van Dakar op het lijstje met zijn Pink Lake, de slaven geschiedenis met het eiland Goree, het bezoeken van kunst en musea, genieten van de swingende muziek tot rust komen in de wildparken en uiteindelijk snorkelen in Atlantis Ocean. Ik hoop dat er nog wel mogelijkheden te vinden zijn zoals een internet café om af en toe mijn blog bij te werken. Mocht mij dit niet lukken dan wens ik allen een fijne kerst. Nog een paar diensten werken en ik ben op weg naar de parel van West Afrika.
Groeten Janet

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2017

Sri Lanka parel van de Indische Oceaan

03 Januari 2017

Toubab

03 Januari 2017

Sine-Saloum geen vogel te bekennen

03 Januari 2017

Saint Louis, na elke brug een andere wereld.

03 Januari 2017

Volle maan dansen in de woestijn
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 217844

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: