MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

Door: JANET

Blijf op de hoogte en volg Janet

27 Mei 2014 | Macedonië, Ohrid

De tijd vliegt helaas voorbij en ik maak zoveel bijzondere dingen mee dat ik het gevoel heb al maanden rond te reizen. Twee dagen in Korce doorgebracht en eerst dacht ik geen kamer te kunnen vinden en later blijkt dat zelfs het meest luxe uitziende hotel betaalbare kamers heeft dus zo kan ik mij vergissen. Achteraf zijn er altijd goedkope kamers genoeg.
Ik heb het maar gehouden bij Hotel Anton met balkon en uiticht op het politiebureau, weer eens wat anders.
Vreemd maar Albanie barst van de bruidswinkels overal zie je ze hier en zelfs op straat staan etalage poppen met bruidsjurken heel grappig. En die jurken zijn niet zo preuts zoals bij ons alles van doorzichtig kant bv is hier normaal, net zoals trouwen op zondag dat zie je hier ook.
In Korca heb ik Elsa uit Taiwan ontmoet we hadden elkaar al eerder onmoet en samen zijn we om 07.00 uur met de bus naar Voskopoja vertrokken. Een klein dorpje op een halfuur rijden van Korca om oa even de stad te ontvluchten. Te bedenken dat dit dorp vroeger 27 kerken had. Het plaatsje bevond zich op de kruiising Rome, Istanboel en Rusland. We staan in alle vroegte al met onze handen in ons haar want er is geen kamer. Maar nadat de kelner wat rond belde vonden we toch nog wat. We kwamen terrecht bij de plaatselijke gelovige Orhodox nog wat () hij loopt in iedergeval met een lange zwarte jurk rond. Hij had ook te sleutel van achteraf de mooiste kerk en we konden naar binnen en ik ging meteen los om een partij foto s te schieten en dat deed Elsa ook. Na de tijd kregen we een korte preek dat dit niet de bedoeling was maar voorlopig heb ik ze mooi wel gemaakt en zo dachten wij beiden er over. Na vele km in de omgeving te hebben gemaakt moest er s avonds nog door ons gegeten worden. Na wat onduidelijke communicatie (ik heb inmiddels al wel een vertaalboekje maar het blijft lastig) werd moeders de keuken in gestuurd want de man is hier wel de baas. En kregen we een plaatselijk gerecht om 21.00 uur nog te eten. Met daarbij een zure melk die we geen van beiden te drinken vonden. Dus wij hebben na de tijd de tafel afgeruimd en de zure melk netjes weggespoeld met water.
We zaten weer behoorlijk hoog dus was het weer slapen met sokken en kleding aan en ook een kachel aan. Werd ik s nachts wakker en het was zo heet geworden dat de kamer wel een oven leek. Het is ook weer de alles of niets show. Om de kosten te drukken deelden wij de kamer met als gevolg dat Elsa de deur en een extra knip alles op slot had gedaan en ik piste bijna in mijn broek want ik moest nodig en kon de slaapkamer (oven)deur niet openkrijgen. Het was een hele luxe bedoeling met huiskamer bad en slaapkamer. Het overnachien in dit land is echt prima altijd schoon beddegoed handdoeken en zelfs vaak shampoo en vaak ook incl. ontbijt.
De volgende ochtend met de eerste bus weer vertrokken naar Korca met een weg met meer dan 120 bochten alsof je in een kermis attractie zit. In Korca is het zoals altijd de busstations liggen ver uit elkaar. Na een broodje shoarma als ontbijt op naar Prodgadeci en dan met de taxi naar de grens. Hier moet je lopen en daar is de eerste bladzijde al vol gestempeld 1x Albanie en 1x Macedonie. Voor Elsa was het nog even afwachten want voor Chinezen geld een andere regeling dan voor Taiwanezen maar na een half uur konden we verder lopen. Het is was al behoorlijk warm en gelukkig kregen we een lift aangeboden van wat Engelse ambassade medewerkers en dat was echt een super geluk want het was bijna een halve dag lopen naar de bushalte en het was zondag en echt super rustig op de weg. We konden mooi mee naar de prachtige Monasterie van Nauta die is zo geweldig. Het moment dat we alleen waren gingen we weer gelijk los met onze camera s wat uiteraard niet mocht maar hierin hadden wij elkaar al mooi gevonden. De lift bracht ons al half om het Ohrid Lake het grootste meer van Europa en zo stonden we dus ineens midden in de oude stad Ohrid in Macedonia. We waren kompleet in shock van alle luxe winkels en toeristen en overvolle terrassen. De winkelstraat heeft wel iets weg van een Nederlandse winkelstraat maar de overige huizen in de oude stad hebben meer de sfeer van Oostenrijk.
Na enkele dagen aan het Ohrid Lake en de vele prachtige kerken en gebouwen te hebben gezien en s avonds het enorme gekwaak van de kikkers te hebben gehoord zijn we vandaag samen vertrokken met een taxi naar het busstation op weer een dramatische plek ver weg van alles. Ook nu weer een pagina vol met stempels om weer terug te zijn in Albanie en op deze manier gaat mijn spik splinter nieuwe paspoort de tien jaar niet halen. Na een lange slome busreis over gruwelijke slechte wegen zit ik nu in Berat in een geweldig gezellig Hostel en heb ik vanmiddag maar eens een off day genomen en van de laatste zonnestralen genoten om daarna mogen weer fris tegen aan te gaan om weer alle stijle straatjes te beklimmen. Na een hete douche ga ik vanavond maar eens op tijd slapen. Tot een volgend verhaal groeten Janet

  • 28 Mei 2014 - 20:01

    Annie:

    wordt als je terug bent , de volgende kerk die in Eefde?
    weer een mooi verhaal Janet bedanklt.

  • 29 Mei 2014 - 12:01

    Michael:

    Hoi lieverd zo te lezen verveel je je niet je maakt genoeg mee en je zal wel veel genieten van het land en zijn natuur Hier zijn ze net klaar met de renovatie eindelijk ziet er goed uit vanmiddag spelen op Woodwall hoop dat het weer wat beter word was wel voorspeld dat het beter zou worden we zien wel.
    Nog een week en dan zie ik je op Terschelling love you xxx

  • 30 Mei 2014 - 09:07

    Janet Ter Hogt:

    Hee hoi ik geloof dat ik eindelijk de optie heb gevonden om direct te kunnen antwoorden. En ma, nee ik ga in NL geen kerken fotograferen. Hier heb je de orthodoxe kerken en de oude die niet vernield zijn vanwege het communisme van (Albanie was de eerste staat in de wereld waar het athieisme werd ingevoerd) zijn ongelooflijk prachtig. Dat zie je in NL niet.

  • 30 Mei 2014 - 09:12

    Janet Ter Hogt:

    Ha die Michael leef je nog ik dacht die is compleet onder gestoft wegens je verbouwing. Wat piep je eigenlijk want ik heb jaren in de rotzooi gewoond en ging ook gewoon door met lekker leven en ook nog studeren ha ha ha. Ah het is eindelijk zover Woodwall ja jammer dat ik er niet kan zijn. Het lijkt wel of de regenbui boven mijn hoofd blijft hangen want overal waar ik kom regent het of gaat het regenen. Zelfs in de bus stel ik mijn plan nog bij en gaat het strand aan mijn neus voorbij. Staat tegenover dat ik super actief ben en erg veel zie. Jazeker ik verveel mij geen enkel moment het is echt een aanrader om dit land te bezoeken. In Servie verzuipen ze bijna door de vele regen dat zie je hier veel op TV auto's tot aan het dak in het water heel triest voor de bewoners. Maar hopen dat dit hier niet gebeurt want dan gaat het aantal auto diefstallen vast met vele % omhoog. Veel plezier en succes op woodwall XXX

  • 30 Mei 2014 - 13:23

    Wilma:

    Ha Janet! Bij toeval kom ik hier.... je bent weer mooi op pad.
    Was ik gisteren: Keidagen in Lochem en met wie weer ff gezellig? Met je broertje!
    Had het inderdaad over Terschelling, natuurlijk z'n motor (moet 'n keer op toertocht met 'm...) en de boot.
    Benieuwd of ie mijn adres onthouden heeft.

    Groeten van je achternicht Wilma

  • 03 Juni 2014 - 11:38

    Annie - Kapperallee:

    hoi Janet je laatste week alweer jammer he.
    Nu maar hopen dat je de aan sluiting in Rome niet mist, want het wordt hier een heel warm weekend

    mooi om naar Terschelling te gaan. verder alles oke? Hier wel de groetjes.
    Annie

  • 04 Juni 2014 - 20:21

    Harry:

    he janet word tropisch warm dit weekend see ye

  • 04 Juni 2014 - 20:21

    Harry:

    he janet word tropisch warm dit weekend see ye

  • 05 Juni 2014 - 11:27

    Janet Ter Hogt:

    Super dat het echt warm wordt ik ben nu wel gewend aan sneeuw, regen en echt heel warm dus het liefst heel warm yeah. Ik heb veel zin om nog even het laastste weekend van mijn vakantie heerlijk te genieten in de zon op en van Terschelling en ik hoop dat mijn motor na 4 weken stilstaan wel direct wil starten want ik heb hem niet op de druppellaar aangesloten.

  • 05 Juni 2014 - 11:28

    Janet Ter Hogt:

    PS Harry de sleutel ligt rechts in de bestek la mocht je hem willen proberen. Groeten tot over 24 uur

  • 17 Juli 2014 - 11:41

    Ringfoto Drent:

    Hoi Janet, je camera voor de volgende reis ligt klaar.
    Groet,

    Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Ohrid

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

Het is wat snel om alweer op reis te gaan maar gezien de planning en rekening houden met collega's was dit voor mij ongeveer het beste tijdstip om naar het (nog) onbekende land Albanië te gaan. Ik had zomaar ergens in een tijdschrift iets gelezen over Albanië en daarna maar eens gegoogeld en toen was ik al om. Albanië is 28,748 km2 groot iets kleiner dan België. Het heeft een mediterraan klimaat met 362 km prachtige stranden en kust., die bezaaid liggen met bijzondere dingen en wel bunkers. De bunkers zijn afkomstig uit de communistische periode van dictator Enver Hoxa. In die periode was het land behoorlijk afgeschermd van de rest van de wereld en misschien daardoor nog steeds zo onbekend.
Daarnaast biedt het land enorme grillige bergen met daar tussen meren en rivieren. Deze bergen zullen mij tijdens de wandelingen waarschijnlijk weer behoorlijk van het luie zweet ontdoen. Mijn plan is om de Llogaraja Pass van 1000 m hoogte over te gaan en de Karavastaja Lagoon te bezoeken. Ook zijn er witte Pelikanen die in Albanië hun broedplaats hebben. Verder zijn er veel oude gebouwen en bijzondere dingen te bezoeken ik ga er weer volop van genieten en ik laat mij weer verassen door de bevolking het eten en de overnachtingsplaatsen. Het wordt weer een nieuwe manier van reizen want helaas is er niet zo heel veel aan goede reisboeken te vinden over dit nog onbekende land geen reisbijbel zoals de Lonely Planet. Gelukkig vond ik bij de wandelwinkel in Deventer een landkaart en een Bradt en nog een Duitstalig boek en daar ga ik mijn avontuur mee startten. Met een goedkope vliegticket van Al Italia en een meereiskaartje van de NS begint mijn reis zaterdag al lowbudget. Nu nog zon en een beetje verstaanbaar kunnen maken en veel leuke mensen ontmoeten dan gaat het wel lukken in het nog vrij onbekende Albanië.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Hoogte en diepte punten

27 Mei 2014

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

23 Mei 2014

Zoeken

23 Mei 2014

Mijn kuiten zijn wel 10 cm in omvang gegroeid

23 Mei 2014

Veel hotels weinig strand
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 217956

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: