Een spannad begin - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Een spannad begin - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Een spannad begin

Blijf op de hoogte en volg Janet

11 Mei 2014 | Albanië, Tirana

Het blijkt dat mijn eerste verslag inderdaaed niet is geplaatst dat is dan weer jammer. Ik ben inmiddels in Tirana en ik heb de gehele dag deze fascinerende stad bekeken. Het begon al spannend op Schiphol. De avond ervoor had ik de tijd gechekt en daar was niets aan veranderd dus met mijn meereiskaart van de NS gratis naar Schiphol ondanks het werken aan het spoor verliep dit vlekkeloos. Ook op Schiphol ging het redelijk het zelf inschecken ging nou nog niet zoals het moest want ik kwam eerst niet voor op de vluchtlijst maar even later ben ik blijkbaar bij de machine toch boven water gekomen. Tja de dames van de KLM zullen je vast niet helpen. Laat dat klootjes volk maar aankloten maar het lukte na ruim 15 min. Daarna mag je ook zelf je rugzuk inchecken heerlijk zo'n meedenkend apparaat want het handvat moest naar boven en weet ik veel dus ook dat nam behoorlijk wat tijd in beslag. Maar oke de machine vervangt de mens, voor de KLM dame gold geloof ik alleen maar 'als mijn haar maar goed zit en dat zat het bij haar zeker!!' Ingecheckt nou dan loop je maar wat langs de saaie zogenaamde Duty Free Shops die duurder zijn dan de Hema of de Kruitvat Dus langzaam maar n's naar de gate geslenterd. En ja hoor ben ik bijna te laat want de vlucht ging een uur eerder. Ha ha als je het niet weet dan heb je ook geen last van stress. Zit ik op mijn plaats genesteld komt nog net op het laatste moment de Marachausee met een lijst in de hand oeps moest ik dan toch een vlucht later en wordt ik er nu al uitgeplukt, ik dacht al anders mis ik mijn aansluiting bij die latere vlucht. Maar nee dit blondje had gelukkig de verkeerde stoel. De rest van de vlucht en de aansluiting verliepen uitstekend. Vanuit Rome is het maar een klein uurtje. Aangekomen gaat alles bijna te goed en ja hoor daar komt de beruchte kink in de kabel. Ik kan niet pinnen alle automaten geprobeerd niets shit ik heb te weinig bank account......Heb ik nog net 10,00 bij mij om te wisselen. Buiten geen bus meer de laatste gaat om 18.00 uur shit eerste probleem want de taxi kost 20 euro omgerekend. Zo enorm behulpzaam de mensen hier. Ze helpen mij bij het zoeken van pinautomaten dus eerst rond gelopen maar overal 0 dus toch maar bij mijn helpende student in de dikke mercedes gestapt en onderweg overal gestopt en telkens geprobeerd en nog steeds 0. Deze vent is geweldig brengt mij naar het hostel waar ik een print van heb zonder adres en hier schieten ze de taxi voor. Ach ja beetje spanning moet anders wordt het veel te saai. Vandaag weer geld geleend en morgen maar eens een bank binnen stappen en vingers gekruisd dat ik met Lek naar buiten stap. In het ergste geval ben ik al gescimpt in Holland dus ma maak je borst maar vast nat. Alles komt altijd weer vanzelf met wat hobbels weer goed.

Tirana is heel apart leuk relaxt het is zondag lekker druk in de parken en er zijn ongelooflijk veel terrasjes waar het herlijk vol is en daar komt nog bij dat alles is super goedkoop is. Het is wel arm maar absoluut geen derde wereld land. Het is zo gezellig en op mijn eerste dag kijk ik mijn ogen uit de gebouwen te gek modern tot gekke aftandse flats die niet zijn gevoegd en daardoor zien ze er nog armzaliger uit. Bij toeval kwam ik in de kabelbaan terrecht en heb ik al in de bergen gewandeld ook mijn neus is blij die is al rood want de hele dag schijnt de zon en is het ruim 25 graden. Ik heb wel veel bekijks met mijn jurkje en die is strak afgestijld met bergschoenen. Hier gaan iedereen netjes de straat op, de mode is enorm ouderwets en super kleurloos maar erg leuk om te zien. En dat vind men blijkbaar van mij ook ha ha ha. Als de financien rond zijn gaat dit echt een tegekke reis worden dat voel ik nu al heerlijk Albanie pas maar op ik ben er al!!

  • 11 Mei 2014 - 22:21

    Ellen:

    He Janet. Je bent er al. Ik dacht dat je de 16e pas ging. Ik was al een paar keer langs
    geweest want ik wou je nog een fijne vakantie wensen. Bij deze dan. Heel
    veel plezier. Hier komt het met bakken uit de hemel. Lekker genieten daar. Tot over 3 weken gr.Ellen

  • 12 Mei 2014 - 05:35

    Peter:

    Heyyyy nu al ik dag ook de 15de pas dat je vertrok.Maar alsnog een hele mooie vakantie .Groetjes

  • 12 Mei 2014 - 10:07

    Michael:

    Hoi lieverd goed te horen dat je goed bent aangekomen en het weer zit lekker mee hier zit ik in het lawaai ze zijn begonnen met de verbouwing kan 3 weken duren ik zal van de week en volgende week bij jou moeten douchen en die week erna koken. Ik heb zaterdag nog je broer geholpen met de container uitpakken was s'avonds naar de klote ik zal hem van de week weer helpen. Ik wens je fijne dagen toe en geniet ervan en er komt een dag dat we samen weg kunnen love you xxx

  • 12 Mei 2014 - 16:06

    Moeder Annie:

    Hoi Janet jij bent wel lid van de hoe houw ik het spannend club, als dat zo door gaat kan het nog heel wat worden.
    Ik heb jouw eerste mail wel gelezen hoor, ik heb in getikt; janet ter hogt waar ben je nu in albanie en toen kwam jouw verslag van thuis er voor.
    Het is hier echt baal weer jouw plantjes hoef ik geen water te geven ze gaan vaak genoeg in bad.
    Harry komt zo eten dus zal ook wel reageren nog veel plezier.
    groetjes

  • 12 Mei 2014 - 16:11

    Annie Ter Hogt:

    Ellen en Peter ik ben er al wel aan gewend dat Janet andere datums en tijden heeft dan wij.
    Daar wennen jullie ook nog wel een keer aan, alleen is het voor ons wat moeilijk te begrijpen.
    groetjes Annie

  • 12 Mei 2014 - 16:38

    Klunegoor:

    Hoi Janet
    Veel plezier.We hadden er niet aan gedacht dat je al weg was.
    groetjes Anton en Hendrika

  • 12 Mei 2014 - 17:12

    HARRY:

    ZO KNOOIERD WEER EEN VAKANTIE ZONDER GELD WINKELEN MET DE PORTEMONAIE OP SLOT HAHA TOT HORENS DOEI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Tirana

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

Het is wat snel om alweer op reis te gaan maar gezien de planning en rekening houden met collega's was dit voor mij ongeveer het beste tijdstip om naar het (nog) onbekende land Albanië te gaan. Ik had zomaar ergens in een tijdschrift iets gelezen over Albanië en daarna maar eens gegoogeld en toen was ik al om. Albanië is 28,748 km2 groot iets kleiner dan België. Het heeft een mediterraan klimaat met 362 km prachtige stranden en kust., die bezaaid liggen met bijzondere dingen en wel bunkers. De bunkers zijn afkomstig uit de communistische periode van dictator Enver Hoxa. In die periode was het land behoorlijk afgeschermd van de rest van de wereld en misschien daardoor nog steeds zo onbekend.
Daarnaast biedt het land enorme grillige bergen met daar tussen meren en rivieren. Deze bergen zullen mij tijdens de wandelingen waarschijnlijk weer behoorlijk van het luie zweet ontdoen. Mijn plan is om de Llogaraja Pass van 1000 m hoogte over te gaan en de Karavastaja Lagoon te bezoeken. Ook zijn er witte Pelikanen die in Albanië hun broedplaats hebben. Verder zijn er veel oude gebouwen en bijzondere dingen te bezoeken ik ga er weer volop van genieten en ik laat mij weer verassen door de bevolking het eten en de overnachtingsplaatsen. Het wordt weer een nieuwe manier van reizen want helaas is er niet zo heel veel aan goede reisboeken te vinden over dit nog onbekende land geen reisbijbel zoals de Lonely Planet. Gelukkig vond ik bij de wandelwinkel in Deventer een landkaart en een Bradt en nog een Duitstalig boek en daar ga ik mijn avontuur mee startten. Met een goedkope vliegticket van Al Italia en een meereiskaartje van de NS begint mijn reis zaterdag al lowbudget. Nu nog zon en een beetje verstaanbaar kunnen maken en veel leuke mensen ontmoeten dan gaat het wel lukken in het nog vrij onbekende Albanië.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Hoogte en diepte punten

27 Mei 2014

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

23 Mei 2014

Zoeken

23 Mei 2014

Mijn kuiten zijn wel 10 cm in omvang gegroeid

23 Mei 2014

Veel hotels weinig strand
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1038
Totaal aantal bezoekers 218031

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: