In de wolken en vuvuzela's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu In de wolken en vuvuzela's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

In de wolken en vuvuzela's

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

22 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

IN DE WOLKEN EN VUVUZELA’S

Vorige week hebben we twee auto’s gehuurd en zijn we er eens op uit getrokken. We hebben de omgeving van Sabie, Graskop en Hazyview te bekijken. De eerste dag heeft de gemeente voor ons een busje gehuurd om in Nelspruit te komen want de problemen met de visa zijn nog steeds niet opgelost. Ook nu zijn we weer voor niets naar Homeaffaires geweest want het bleek dat we veel meer documenten moesten hebben dan dat de gemeente ons had verteld. Dus we gaan nogmaals voor een herkansing. Nadat we ons bij het vliegveld hebben laten afzetten om onze huurauto’s op te halen en we ons weer inkwartieren bij Karl en Germaine. Ons heerlijke, luxe logeeradres, waar we weer 3 nachten hebben geslapen. De volgende dag zijn we vroeg op pad gegaan om de Panorma route te rijden. Met schitterend weer zijn we vertrokken uit Nelspruit maar al snel werden voor ons de wolken laaghangend, maar ja, wij reden de bergen in dus dan kun je dat verwachtten. Soms hadden we geluk met het uitzicht maar meestal hadden we uitzicht over het mooie wolkendek. God’s Window moet een van de allermooiste uitzichten punten in de omgeving zijn maar zoals verwacht leek het meer het uitzicht vanuit het vliegtuig een schitterend wolkendek zonder vergezichten helaas voor ons niet wat we verwacht hadden, maar toch was het weer verder schitterend. Na een hele dag rondrijden en genieten van de momenten tussen de wolken door kwamen we s’avonds laat aan bij Karl en Germaine. Bij hen hebben we zoals gewoonlijk de overvolle koelkast weer leegge-plunderd. Dit wordt ook echt door hen aangeraden want een all-in verzorging is er bij hen verder niet bij. Wel mogen we net zo vaak we willen in hun jacuzzi, een van de 4 badkamers of het heelrijke zwembad. Zelf slaap ik ben hun heerlijk op de veranda in de openlucht. De volgende dag hadden we weer een schitterend programma bedacht maar ook dit ging helaas door het weer niet door. In de middag zijn we naar het Mbombela stadium in Nelspruit gegaan waarvoor we vrijkaartjes hadden gekregen voor een voetbalwedstrijd. Nu geef ik helemaal niets om voetbal maar ik heb er mij de gehele middag prima vermaakt. Ik wist wel dat de vuvuzela’s het middel zijn om de voetballers te motiveren maar dat het zo’n hels lawaai zou zijn had ik niet verwacht. Het is kostelijk te zien hoe iedereen klein, groot, mannen en vrouwen, jong en oud te keer gaat op de vuvuzela’s. Hele gezinnen met baby’s zitten erop de tribune en de sfeer is er echt geweldig wat een feest. Voetbal is met recht de sport van de zwarten en ik geloof dat er in het gehele stadion zo’n 30 blanken zaten inclusief wij met z’n 10nen. Ook na afloop geen politie of andere problemen gezien, hier kunnen ze in Nederland nog heel wat van leren. S’Avonds zijn we naar een Ierische pup geweest, ja en dan zijn die blanken die er zaten toch lang niet zo gezellig dan alle zwarten die ik overal al ontmoet heb. Al met al was het een heelrijk weekend waarin we eindelijk eens wat meer van dit prachtige land hebben gezien. Want ja, het twee wekelijkse uitje naar het gemeentehuis in Malelane en de omgeving Naas hebben we nu na 2,5 maand echt wel gezien. De laatste week van de stage is nu ingegaan en daarna ga ik dit enorme land echt voor een deel verkennen. De afstanden zullen mij waarschijnlijk wel tegen gaan vallen en ook het reizen met het openbaarvervoer zal een hele belevenis gaan worden maar ik ben er klaar voor!
Groeten Jane

• 22 November 2010 - 10:51

Olaf:

Hoi Janet, zoals altijd heb ik weer genoten avn het te lezen reisverslag!! Superleuke foto's trouwens! Het mooie gedeelte gaat zometeen beginnen lees ik... Heel veel plezier, wees voorzichtig!
    X Olaf

• 22 November 2010 - 14:55

The Danish Viking:

Hoi Janet.
    It's good to hear that you have some good experiences, hope you are enjoying it.
    Soon the project in South Africa are finish and will travel arround the country by yourself. Please take care!!!
    I want to see you again!
    xxx Anders

• 22 November 2010 - 15:23

Annie:

Je reisverslag gelezen was weer prachtig en mooie foto,s ga zo door.
    Kijk al uit naar de volgende of je telefoontjes, als het door gaat kunnen wij alzo sneeuwballen gooien komend weekend dus geniet nog van de zon. groetjes moeders

• 22 November 2010 - 16:04

Peter :

hey meis.
    natuurlijk weer hoop gebeurd daaro en ook weer niet.
    Zoals je moeder al zegt je zit beter (kwa weer) dan wij .
    Ik ga die geiten afzeggen maar na 5 dec heeft een kndervriend van mij nog onderdak nodig voor een witte paard.....
    Geen geit dus maaar ...........
    Have fun

grtzz Peet

• 24 November 2010 - 11:57

Janneke:

Ha janet!!

Leuk al je verhalen van Afrika, en ook alle fotos, Je ziet er nog steeds goddelijk uit, haha! Straks alleen erop uit, SPANNEND! Hier word voorspeld dat we weer met sneeuwballen kunnen gaan gooien,bleh. Heel veel plezier als je er straks alleen opuit gaat, and be carefull!
    Dikke kus, Janneke.

• 24 November 2010 - 18:29

Harry:

volgens my is het wel een mooi landje als ik het zo bekijk geniet ervan en tot horens grtn Harry en Alet

• 25 November 2010 - 10:50

Mier:

Hey die Janet,

Je zal nu wel stokdoof zijn van al die herrie van de vuvuzela's.. haha... Nou je hebt prachtige verhalen geschreven en al het nodige op je konto qua ervaringen staan. Heel leuk allemaal. Ik wens je de laatste week stage veel succes en veel plezier op je verkenning/vakantie!! Geniet er lekker van! Je hebt het verdient...

Groetjes,
    Mireille

• 25 November 2010 - 21:40

Joop:

Ja, het volgen van voetbalwedstrijden, wat zal ik zeggen. FC den Haag is de gorte verassing dit seizoen in nederland en die homo's uit amsterdam verkeren in een echte crisis waar elke hagenees van geniet.
    Jammer dat het weer af en toe tegenzit en dat de verveling een beetje in je verhalen te lezen is. Gelukkig nog een weekje en dan vrij op pad. Dat wordt genieten. Kijk uit en heel veel plezier.