Weer thuis - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

22 Januari 2012 | Sri Lanka, Negombo

Ik begon al lekker te wennen in Negombo 3 nachtjes voordat de definitieve terug reis gaat startten. Lekker aan het giga strand hangen. Een boek heb je aan het stradn in Negombo niet nodig. Als je er gaat liggen duurt het niet lang of je eerste bezoeker zit naast je te praten. Eerst uiteraard de inleiding waar je vandaan komt en hoelang je al in hun prachtige land bent. Want een ding is zeker de Singalees is erg trots op zijn land. Als je na een uurtje bent uitgepraat staat inmiddels nr. 2 al te wachtten om de plaats van de vorige bezoeker over te nemen. Je hoort op die manier van allerlei verhalen. Van types die een tijd in het buitenland hebben gewerkt maar toch Sri Lanka erg missen tot het wachtten tot papa en mama een vrouw voor hun zoon heeft gevonden. Want het gearangeerde huwelijk is hier nog volop traditie. Wat niet wegneemt dat de meeste mannen graag een westerse vrowu willen en dat ook alle mannen hopen dat de volgende generatie vrijer is dan hun zodat er meer contact kan worden gelegd met de vrowuen uit het eigen land. Die zitten nu altijd thuis en passen op de kinderen terwijl manlief met vrienden lekker aan de Arrak zit. Wat dat betreft hebben de mannen het een stuk gemakkelijker in dit land. Zelf zeggen ze dat de vrouwen het zo willen en niet in de zon zitten omdat ze willen voorkomen nog donkerder te worden. Op die maneir leer je snel veel mensen kennen. Verder zie je in Negombo veel gepensioenneerden die hier hun weken doorbrengen met een boek aan het zwembad bij het hotel........Natuurlijk is er ook veel Chinese troep in de aanbieding die de verkopers je proberen te slijten en dat kan vanalles zijn kralen, omslagdoeken, verschrikkelijke zeilbootjes, op de foto met een aapje en ga zo maar door. In ieder geval had ik geluk een zeer rijke jappanner had een catamaran gehuurd en zocht nog een vrouw die ook meewilde, de verhuurders hadden mij al zo vaak gevraagd maar ik wilde daar het laatste geld niet meer aan uitgeven, en zodoende kwam ik weer op een zielboot terrecht voor een paar uurtjes zeilen en zwemmen ver in zee. Verder heb ik behoorlijk wat rondgefietst en is het altijd weer een vraag hoe ik teug zou kunnen komen. Wat mij zeker opviel is dat Negombo toch de modernste stad is binnen Sri Lanka ook wat kleding kopen betreft er is hier zelfs een winkel zo enorm groot met kettinkjes en kralen en weet ik veel niet dat zijn mijn mond er even van open stond. Ik zat gelukkig weer in het zelfde geasthouse waar de backpackers komen of wachtten op hun vlucht terug naar huis. Of zoals de Jappanner mij zei teug om weer een jaar als slaaf te werken ha ha ha. Dan begint het onderhandelen over de prijs wie de de rit krijgt om mij naar het vliegveld te bregen. De tuktuk was veruit het goedkoopst de man mijn zijn airco taxi zeurde elke avond om mij ook weg te mogen brengen maar hij was dubbel zo duur. Maar van hem kon ik wel aan dat hij er ook echt zou staan om 03.00 uur. Maar van de eerste tuktuk had ik vergeten zijn telefoonnummer te vragen en van de tweede kreeg ik hem wel. En dan natuulijk alles nog inpakken ik had lekker geshopt en dan gaat het grote proppen in de rugzak beginnen en ja, ik kreeg alles erin gelukkig. Volgens de weegschaal was het keurig 27 kg. Om 3 uur was de tuktuk er en een prachtige zwoele nacht richting het vliegveld geen kip op de weg en de laatste uurtjes in het paradijs tikken weg. Waarom je nu al 3 uur van te voren op zo'n vliegveld moet zitten is mijn een raadsel want de balie gaat toch pas laat open maar oke. Altijd prettig om met een Idiaase maatschappij te vliegen bij Jet Airways deden ze niet moeilijk om een paar kg meer want het was toch nog 31 kg ipv de maximaal toegestane 28 kg. Het vliegtuig was maar halfvol dus kon ik lekker liggen slapen. Delhi zat weer totaal dicht door de mist en het heeft ruim een uur extra gekost voordat we konden landen. Toen het vleigtuig op de plaats van bestemming stond konden we er niet uit want er waren problemen met de slurf. Dus via de trap naar benden ai koud maar 5 graden daar liep ik dan in mijn hempje en korte broek 3 uurtjes vliegen en dan is het al zo koud..alvast een voorproefje op Holland. Ook de vervolg vlusht naar Londen had vertraging en gingen we een heel stuk later weg. Maar volgens iedereen niets aan de hand de vlucht naar Amsterdam zou ik ruim halen in Londen. Ik had hiervoor nog niet eerder van Jetairways gehoord maar het is een prima maatschappij met nieuwe vliegtuigen en een heel groot aanbod in films en zo heb ik mijn tijd kunnen doden. Het laatste uur duurde dan ook wel heel erg lang en gevoelsmatig schoot het niet op. Bij de het verlaten van de sluf stond iemand met een bord vlucht voor Amsterdam dus ik blij: vast een taxi die je snel naar de andere kant van Heathrow brengt. Nee hoor een ticket voor een hotel want binnen een half uur ga je de vervolg vlucht neit halen. Wat een pech, dat krijg je nu met die enorme grote vliegvelden de afstanden zijn mega groot. Zo gingen we met 4 personen naar Holliday Inn, wat ook nog een halfuurjte van het vliegveld ligt. Na een heerlijk diner buffet in het grote bad gekropen en het er eens goed van genomen. Daarna in het enorme bed geploft om heerlijk te dromen van de prachtige stranden, aardige bevolking, lekker eten, mooi weer een geen stress. Alles wat ik de komende maanden moet gaan missen. De volgende ochtend om 05.50 uur weer met de bus naar het vliegveld om in te checken. Wat nu het lukte niet, met hulp van medewerkers blijkt dat ik niet ben aangemeld bij Britsich Airways ai dit wordt spannend nog een halfuurt of weer een vliegtuig later. Maar nee op het laatste moment wordt alles door de eerste vliegmaatschappij in de computer aangepast en kan ik toch mee alleen waarschijnlijk mijn bagage niet maar wat is er nu nog prettiger dan dat die thuis wordt bezorgt dus ik ben blij. In Nl ligt zowaar toch mijn rugzak op de band en nog een treinreis voor de boeg kijk ik uit het raam en is alles weer over georganiseerd, treinen die racen, de zon die niet schijnt, de balderen die nog niet aan de bomen zitten en het regent. Gadver Welkom in Holland. Echt blij ben ik niet, dat betekend gauw sparen en zorgen voor voldoende vakentie dagen voor een volggende reis.
Allemaal bedankt voor de reacties altijd leuk om te lezen. Ik heb in ieder geval heel veel genoten van Sri Lanka een land om zeker nog eens naar toe te gaan!!

  • 22 Januari 2012 - 16:26

    Klunegoor:

    Hoi Janet
    welkom in Nederland.Lekker weertje of niet dan.
    Groetjes en tot gauw

  • 08 Februari 2012 - 13:27

    Annie:

    Ik ben veel telaat maar zit nu met m,n pootje op de stoel en heb het nu pas gelezen. Enne JANET ik begrijp je 100%
    groetjes ma p.s. zo gauw als ik weer kan lopen kom ik souveniers kijken ajuuu,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 218177

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: