Prive strandjes en leuke ontmoetingen - Reisverslag uit Gibara, Cuba van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Prive strandjes en leuke ontmoetingen - Reisverslag uit Gibara, Cuba van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Prive strandjes en leuke ontmoetingen

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

06 December 2013 | Cuba, Gibara

Aangkomen in Gibara want het blijft telkens een verrassing waar ik dan weer terrecht kwam,ik aan in een prachtige Casa. Eigen terras en jawel ramen op gewone hoogte (vaak zitten de ramen bijna tegen het plafond en kun je niets zien) een heerlijke plek. Gelijk maar geboekt voor 3 nachten. OOk zaten er nog andere toeristen maar die zag ik die dag niet. Gibare is een kleine stad waar de tijd nog stil staat. Geen auto te bekennen misschien maar 3 op een dag. Geen geparkeerde auto's in de straat echt heerlijk. Ik kom erachter dat ik het leven van Cuba in de kleinere steden veel leuker vindt dan in de grote steden. Alleen zo gauw je afwijkt van de grote steden en de Viazul busorganisatie daar niet rijd wordt met met het openbaar vervoer al iets lastiger om er te komen. Maar goed Nikie Lauda had met met bijna vleugels aan zijn Ford Kia met een snelhied van een straaljager via alle bochten en heuvels in Gibara voor de deur afgezet. En ben ik het zeer oude vervallen maar intressante dorp door gewandeld. Heerlijk om er foto's te maken. Ik vond een pracht van een restaurantje waar ik s'avonds wil gaan eten. Maar om 18.00 uur is het al totaal donker en ben ik gaan lopen en natuurlijk kon ik het niet meer vinden in het labyrint van straten wat allemaal op elkaar begint te lijken als het donker is. En dan nog dat valsplat waar je tegen oploopt af langzaam afdaalt lekker vermoeiend. Dus na ruim 45 min en een droge bek kom ik bij een restaurant aan maar niet die ik zocht. Nogmaals rondgezocht en kwam bij het enige grote hotel waar een alleraardigste gozer mij een advies deed om naar toe te gaan. Na nogmaals ruim een halfuur lopen en een tong van leer kwam ik natuurlijk weer bij diezelfde tent uit waar ik uiteindelijk toch maar wat ben gaan eten. Oke het was er erg goed maar ik eet elke dag het zelfde gebakken bananenschijfjes (bijna als chips) rijst met bruine bonen komkommer en tomaat als salade en heerlijke vis. En ineens verschenen daar de Canadezen die ik in de casa had gesproken. Ze zijn op de fiets door het westen van Cuba een heerlijk en leuk stel mensen ongeveer zulke types als Hans en Franciene die ik ooit in Goa (India) ontmoette en waar ik nog steeds met alle plezier de reisverslagen van lees. Met hen terug gelopen en natuurlijk zaten we heel dicht bij de casa dus ik had de nodige km die dag wel weer gemaakt en ben uiteindelijk in de kleine uurtjes met enorme stalpoten in bed gekropen. De volgende dag met de ferry naar de overkant waar hele leuke stranden zijn te vinden. OOk hier maakte ik weer veel te veel km na een uur lopen door een zandweg toch maar eens kijken of ik een stand kon vinden en ja hoor een pracht van een strand en de hele dag geen kip gezien heerlijk. De Canadezen waren die dag weer vertrokken en ik had ze die ochtend nog uitgezwaaid met de gedachte dat wordt een hele rustige avond en op de terug weg in de ferry (nou ja het is een heel klein bootje) komt er een jongen met een fiets op de andere aanleg plek in de boot het is Tom uit Engeland die rond de kust fietst en nog een slaapplek zoekt. Dat treft die die gaat mij mee en zo heb ik weer een maatje om een avond pratend en lachend mee door te brengen en prettig hij spreekt na een jaar werkervarin in Peru behoorlijk Spaans dus we hebben op die manier weer veel gesprekken s'avonds op straat want de meeste mensen zetten hun schommelstoel op het trottoir om te praten want in de avond is er volop leven in Gibara. De volgende dag stap ik aan de andere kant uit van de baai want volgens Tom waren daar ook mooie stranden. De boot vertrekt volgens het schema om 08.00 uur maar tel daar gerust een uur bij op want duidelijk is dat allemaal niet maar oke het is Cuba. Aangkomen na ruim een uur wachtten blijkt er helemaal geen strand te zijn. Een beetje de omgeving verkent de tijd heeft hier helemaal stilgestaan en er is aan deze kant echt niets te koop toch maar terug naar de opstapplaats weer een uur wachtten en terug naar de v orige uitstapplaats. Nu heel snel een strand gevonden en kom ik erachter dat ik mijn zwemkleding heb vergeten. Tja als je toch totaal alleen op een strand bent dan maar in de blote kont in de zon. Lekker 2 dagen niets doen en bijkomen. Heerlijk.

  • 07 December 2013 - 11:22

    Michael:

    Hoi lieverd ik lees het al weer je maakt weer van alles mee geniet er lekker van.Hier is het koud maar alles gaat zijn gangetje,volgende week met ellen en janneke op stap en dan nog een week en dan ben je weer thuis kan niet wachtten hahaha ik wens je nog vele leuke dagen daar en veel zon en in gedachtte lig ik naast je love you.

  • 07 December 2013 - 11:37

    Annie - Kapperallee:

    Die vergeten zwemkleding is denk ik een leuke smoes, jij wilde natuurlijk een bruine kont ha ha ha.
    groetjes

  • 08 December 2013 - 17:33

    Janet Ter Hogt:

    Gelul ma ik had het echt vergeten. Ik ben veel te bang het laaste stukje wit te verbranden want het gaat echt hard hier in de zon. s' Morgens na het douchen gelijk met de creme in de weer. Ik ben al een pot leeg. Maar het was verder geen probleem met al die kleine strandjes om ergens een rustige plek te vinden. Ik ben zeer benieuwd hoe koud het is in Nederland want ik heb geen idee. Zag gisteravond toevallig op mijn kamer met TV schaatsen vanuit Heerenveen goh wat bijzonder vooral als het commentaar in het Spaans is.

    Micheal wat bazel jij dan nog maar 1 weekje??? Ik plan mij een slag in de rondte om de laaste dingen te organiseren en eigenlijk mag ik nog zeker wel een paar weken erbij hebben qua geld kan het zeker!! Alleen die werkgever.........pffffff

  • 08 December 2013 - 18:44

    Michael:

    Je moet goed lezen ,als ik met ellen en janneke weg ben geweest duurt het nog een week,ik kan wel begrijpen dat je nog wat langer had willen blijven met dat mooie weer en witte stranden,ik zou het zelfde hebben maar ja de plicht roept he je fijne werkgever hahaha Ik wens je nog een paar leuke weken daar genietb ervan xxxx

  • 09 December 2013 - 14:23

    Annie Ter Hogt:

    We hebben hier de donkere dagen voor kerstmis dan weet je het wel.
    Het is vandaag trouwens 10 graden boven nul, niet koud maar wel weer somber zal midden in de week
    kouder worden maar dan wel zon.
    Weet je Janet, het heeft ook wel een leuke kant als je er niet bent, ik heb nu mooie rozen gehad van Michael'. Lief he? We kletsen geregeld even bij wat we allemaal zullen doen met je verjaardag,
    spannend joh. Nou de groetjes en nog fijne dagen ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 218462

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: