Terug uit het paradijs - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Terug uit het paradijs - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Terug uit het paradijs

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

16 Mei 2014 | Albanië, Tirana

Nog een kort vervolg hoe het eindigde met de geweldige gids Ilohan. Uiteraard eindigde het verhaal slecht. Via een lange busrit zefs door Kosovo en weer terug in Albanie kregen wij in de bus echt mot met elkaar. Mo Slim die de baas over mij wilde spelen en alles voor mij wilde bepalen raakte helemaal in stress. Ook de chauffeur van de bus had het wel door en ging ik tijdens de koffie pauze dan ook bij de chaffeur aan tafel zitten. Dit vond Mo Slim natuurlijk ook niets. Terug in Skoder moest ik op hem blijven wachten tot hij het zoveelste telefoontje had gedaan. Ik ben gaan lopen en met een halfuur was ik terug in mijn geasthouse en die wisten al precies dat het behoorlijk had geknald. Toen kwam natuurlijk het betaal verhaal en dat heb ik uiteindelijk gewonnen want ook nog eens 50 euro betalen voor deze Jan Klaas nooit niet dus.

De omgeving tijdens de boottrip was echt fantastisch met water dat aqua groen kleurde zo tussen de enorme bergen. s' avonds was ik gelukkig niet meer alleen. Samen met een stel met een gehuurde auto vanuit Istanboel zelf kwamen ze uit Israel, en een leeftijd genote uit Amerika die al 7 jaar rondreisde zaten we tot in de kleine uurtjes buiten te kletsen. En weer moest ik er vroeg uit om met een 4 wheeldrive te vertrekken naar de Albanese Alpen. De rit duurde 3,5 uur en was geweldig alleen als het mis was gegaan dan had niemand het na kunnen vertellen. Waarschijnlijk de meest heftige weg ik ooit heb mogen meemaken. Het leek meer rijden langs een smal richeltje hoog in de bergen in de sneeuwgrens. Het uitzicht was ongelooflijk mooi en na al dat hotsen in de jeep kwam ik aan in Theht. Geen auto's in een dal in de bergen zo stil en het groen is momenteel super fris en mooi. Ik kwam natuurlijk niet op de plek waar ik wilde zijn maar oke volgens de Belgen die net vertrokken zou ik een super tijd hebben bij Peter en Victoria. Bij aankomst kwam de hagel met bakken uit de lucht. Later werd het weer iets beter maar wel veel regen dat kan natuurlijk zo hoog in de bergen. Ik heb hier enorm veel trekkings gedaan s'morgens een uurtje of 5 gewandeld en s' middags weer heel wat uurtjes en dat 2 dagen achter elkaar. Maar goed dat ik er maar 2 nachten bleef want 3 maal per dag warm eten daar groei ik wel van dicht. Vanmorgen weer een stunt Peter was al weg en ook Victoria spreekt geen woord Engels maar volgens haar wat ik ervan begreep zouden we om 13.00 uur vertrekken. Dus kon ik dacht ik zo nog wel even blijven liggen. Totdat ook de buurvrouw aan mijn bed stond. Met wat wijzen begreep ik dat ik er echt nu uit moest en direct eten pakken en weg. Ja hoor om 06.30 uur al aan de Raki en hup weg. Onderweg begon het zelfs te sneeuwen wat voor hier ook abnormaal is voor de tijd van het jaar. Het ziet er echt vreemd uit groen beukenblad met een laag sneeuw. Weer de heftige weg terug en in Skoder van bus gewisseld en nu zit ik in Vilopoja. Een enorm strand e
en een dorp met mega veel hotels en helaas 2 dagen geleden was het hier nog 30 graden en nu komt de regen met bakken uit de lucht. Ik zit hier met een Amerikaan met z'n 2 in een enorm hotel duimen te draaien dat het heel gauw mooi weer wordt en anders ben ik snel vertrokken naar het zuiden. Ik hoop hier in Velopoja de wetlands te bezoeken waar heel veel vogels zitten. En enkele dagen op het strand in de zon had mij wel heel erg prettig geleken maar zoals het er nu uitziet gaat het nog niet lukken.

Voor Ma, het geld probleem is allang opgelost 1 telefoontje naar Amsterdam en dat was het. Gelukkig mag ik heel vaak gratis gebruik maken van internet of het is bij de prijs van het geasthouse inbegrepen. Hopenlijk blijft het netwerk in de lucht want dat is in deze plaats een probleem.

  • 16 Mei 2014 - 15:07

    Peter:

    Hey Janet.Je weet wel weer vrienden te maken hehihihi.Maar hier is het NU heerlijk weer zon(geen zee) .Maar geniet ervan dame .Groetjes van Aniet en mij.

  • 16 Mei 2014 - 15:21

    Olaf:

    Heerlijk om jouw verslag te volgen. Ben erg benieuwd naar de foto's. Heel veel plezier nog!!

  • 16 Mei 2014 - 16:48

    Annie Ter Hogt:

    geweldig wat een verhaal weer, nou wij zitten lekker in de zon, al die regen van hier is naar jullie vertrokken dus maak je borst maar nat.
    geniet er van, van dat mooie land als ik zo lees.

  • 16 Mei 2014 - 18:36

    Michael:

    Gaat weer lekker he maar ja dat hoort bij jou het zal eens goed gaan, maar wel weer een mooi verslag hier is het lekker weer ik geniet dan ook met volle teugen van jou tuin hahaha Nog twee weken in de rotzooi zitten en dan is de verbouwing klaar gelukkig,ik kijk weer uit naar je volgend verslag xxxx

  • 16 Mei 2014 - 21:48

    Janet Ter Hogt:

    Godsamme het was hier 3 dagen geleden in Vilepoja nog 30 graden en nu slaap ik hier in een hotel met de sokken aan. Vandaag ook al een pak sneeuw gehad. En nu dus blijkbaar jullie K weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Tirana

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

Het is wat snel om alweer op reis te gaan maar gezien de planning en rekening houden met collega's was dit voor mij ongeveer het beste tijdstip om naar het (nog) onbekende land Albanië te gaan. Ik had zomaar ergens in een tijdschrift iets gelezen over Albanië en daarna maar eens gegoogeld en toen was ik al om. Albanië is 28,748 km2 groot iets kleiner dan België. Het heeft een mediterraan klimaat met 362 km prachtige stranden en kust., die bezaaid liggen met bijzondere dingen en wel bunkers. De bunkers zijn afkomstig uit de communistische periode van dictator Enver Hoxa. In die periode was het land behoorlijk afgeschermd van de rest van de wereld en misschien daardoor nog steeds zo onbekend.
Daarnaast biedt het land enorme grillige bergen met daar tussen meren en rivieren. Deze bergen zullen mij tijdens de wandelingen waarschijnlijk weer behoorlijk van het luie zweet ontdoen. Mijn plan is om de Llogaraja Pass van 1000 m hoogte over te gaan en de Karavastaja Lagoon te bezoeken. Ook zijn er witte Pelikanen die in Albanië hun broedplaats hebben. Verder zijn er veel oude gebouwen en bijzondere dingen te bezoeken ik ga er weer volop van genieten en ik laat mij weer verassen door de bevolking het eten en de overnachtingsplaatsen. Het wordt weer een nieuwe manier van reizen want helaas is er niet zo heel veel aan goede reisboeken te vinden over dit nog onbekende land geen reisbijbel zoals de Lonely Planet. Gelukkig vond ik bij de wandelwinkel in Deventer een landkaart en een Bradt en nog een Duitstalig boek en daar ga ik mijn avontuur mee startten. Met een goedkope vliegticket van Al Italia en een meereiskaartje van de NS begint mijn reis zaterdag al lowbudget. Nu nog zon en een beetje verstaanbaar kunnen maken en veel leuke mensen ontmoeten dan gaat het wel lukken in het nog vrij onbekende Albanië.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Hoogte en diepte punten

27 Mei 2014

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

23 Mei 2014

Zoeken

23 Mei 2014

Mijn kuiten zijn wel 10 cm in omvang gegroeid

23 Mei 2014

Veel hotels weinig strand
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 218294

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: