Een uitgestorven Velipoja - Reisverslag uit Velipojë, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Een uitgestorven Velipoja - Reisverslag uit Velipojë, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Een uitgestorven Velipoja

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

19 Mei 2014 | Albanië, Velipojë

Terug uit Theth en weer aangekomen in Shkodra in een soort van gezamenlijke taxi gepropt en met goede hoop om enkele dagen aan het strand te kunnen vertoeven. Aangekomen in Velipoja leek wel het einde van de wereld een compleet toeristen industrie terrein. Enorm veel hotels ongelooflijk met daar tussen zandwegen vol met gaten en dikke keien. Zoek daar maar eens je eigen hotel uit. Straatnamen zijn er niet en alles gaat er ongeveer met vragen en nog eens vragen. Uiteindelijk werd ik aan het einde van Velipoja gedropt en begon het uiteraard weer te regenen. In iedergeval zijn de Albaniers enorm behulpzaam er wordt wat rond gebelt en uiteindelijk komt de eigenaar je gewoon ophalen met een van de nieuwste uitvoeringen van natuurlijk een Mercedes. Grappig was dat ik net een bord met gebakken aardappels achter de kiezen had terwijl ik zat te wachten als Iggy Pop binnen komt lopen en een partij ingewikkeld ging doen over een flesje fris en of daar nu wel of geen alcohol in zou zitten. We komen aan de klets en ja hoor ook hij wil naar Hotel Jurgen want die is het allergoedkooptste van de vele honderden hotels. Iggy en ik zijn de enige in het gehele hotelcomplex dus zaten we veel samen te praten. Iggy had het koud dus hij ging een elektricekachel kopen. En daarna zijn we samen op pad gegaan met zijn Skoda die ook al anders was dan standaard. Halfweg kwamen we wat verdwaalde toeristen tegen die mij dan vroegen of het inderdaad Iggy Pop is. Tja daar ben ik verder ook niet achter gekomen nadat ik het hem de derde dag heb gevraagd. De muziek die hij in de auto had was in ieder geval geweldig.
Het stand in Velipoja is echt mega en onvoorstel baar dat binnen een maand het hoogseizoen gaat beginnen en alles nog uitgestorven en gesloten is. Dan ziet zo'n badplaats er toch echt wel uit als een ghosttown. Het strand was gewoon weg smerig en vol met dode honden, mega veel plastic flessen en de meest gekke dingen heb ik er zien liggen een stijkijzer een bv een helm kinderzitjes een autobumper en ga maar door. Het leger was al bezig om km strand schoon te maken. Er zou echt geen enkele toerist willen liggen zo'n enorme vuilstort was het op dit moment. De wetlands die achter dit enorme toeristen fabrieksterrein ligt is prachtig maar wordt wel bedreigt want in Albanie kun je gewoon raak bouwen en dat doen ze hier dan ook volop. Ik vraag mij wel af waar het geld vandaan komt om maar als een gek te bouwen.
Op het strand sprak ik een Oostenrijkse die als vrijwiller werkt in het onderwijs en vertelde dat het hoogseizoen maar duurt tot van Juli tot september en dat het tot november schitterend weer en is er alles alweer gesloten is. Na 2 dagen zijn Iggy en ik vertrokken. Wat een luxe om met een auto te reizen over de mooiste wegen en kunnen stoppen waar je maar wil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Velipojë

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

Het is wat snel om alweer op reis te gaan maar gezien de planning en rekening houden met collega's was dit voor mij ongeveer het beste tijdstip om naar het (nog) onbekende land Albanië te gaan. Ik had zomaar ergens in een tijdschrift iets gelezen over Albanië en daarna maar eens gegoogeld en toen was ik al om. Albanië is 28,748 km2 groot iets kleiner dan België. Het heeft een mediterraan klimaat met 362 km prachtige stranden en kust., die bezaaid liggen met bijzondere dingen en wel bunkers. De bunkers zijn afkomstig uit de communistische periode van dictator Enver Hoxa. In die periode was het land behoorlijk afgeschermd van de rest van de wereld en misschien daardoor nog steeds zo onbekend.
Daarnaast biedt het land enorme grillige bergen met daar tussen meren en rivieren. Deze bergen zullen mij tijdens de wandelingen waarschijnlijk weer behoorlijk van het luie zweet ontdoen. Mijn plan is om de Llogaraja Pass van 1000 m hoogte over te gaan en de Karavastaja Lagoon te bezoeken. Ook zijn er witte Pelikanen die in Albanië hun broedplaats hebben. Verder zijn er veel oude gebouwen en bijzondere dingen te bezoeken ik ga er weer volop van genieten en ik laat mij weer verassen door de bevolking het eten en de overnachtingsplaatsen. Het wordt weer een nieuwe manier van reizen want helaas is er niet zo heel veel aan goede reisboeken te vinden over dit nog onbekende land geen reisbijbel zoals de Lonely Planet. Gelukkig vond ik bij de wandelwinkel in Deventer een landkaart en een Bradt en nog een Duitstalig boek en daar ga ik mijn avontuur mee startten. Met een goedkope vliegticket van Al Italia en een meereiskaartje van de NS begint mijn reis zaterdag al lowbudget. Nu nog zon en een beetje verstaanbaar kunnen maken en veel leuke mensen ontmoeten dan gaat het wel lukken in het nog vrij onbekende Albanië.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Hoogte en diepte punten

27 Mei 2014

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

23 Mei 2014

Zoeken

23 Mei 2014

Mijn kuiten zijn wel 10 cm in omvang gegroeid

23 Mei 2014

Veel hotels weinig strand
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 218294

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: