Weer een jaartje ouder - Reisverslag uit Pololem, India van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Weer een jaartje ouder - Reisverslag uit Pololem, India van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Weer een jaartje ouder

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

28 December 2015 | India, Pololem

Morgen jarig en heerlijk in de zon aan het prachtige strand en om de haverklap even in het warme water afkoelen. De perfecte verjaardag dag. En mooi dat het mij weer gelukt is om met mijn verjaardag in een of ander prettig oord te mogen verblijven. Dus allemaal alvast van harte gefeliciteerd met mijn verjaardag. Zo gelukkig is iedereen nu even niet bij het intnet cafe. Om 19.00 uur is een soort van vaste regel om hier met een aantal te ontmoeten om lekker buiten te zitten op de kantoor stoelen op straat om slap te ouwehoeren. Dan lukt het mij niet om een fatsoenlijk verhaaltje te typen. Mijn tijd szit er alweer bijna op. Overmorgen vlieg ik om 18.40 uur richting Delhi. Ik doe er 4 uurtjes over om met de lokale bus bijna bij het vliegveld te komen. Want je voelt hem al aan natuurlijk gaat de bus niet tot aan het vliegveld en het laatste stukkie moet met een tuk tuk die waarschijnlijk weer net zo duur is als de gehele reis met de lokale bus. Dat is de handel, iedereen wil een deeltje uit je portemonnee pikken. Momenteel loop ik elke ochtend naat Chaudie dat is ruim een halfuur lopen om een fatsoenlijke Indiaase maatlijk met echte thai te scoren. Meestal eet ik een aantal samoso's een driehoekje met aardappels en andere groenten die gefrituurd is en erg lekker. De Thai is er ook veel beter dan hier want in Palolem is hij wat waterig en de kruiden ontbreken een beetje. En het is heerlijk om daar te zitten tussen alle Indiers aan kleffe tafeltjes met altijd iemand achter de soort van bar waar je afrekend en twee jongens die alles aanslepen om op tafel te zetten. Heerlijk de oude gammele bussen die langs rijden met een vette dikke zwarte diesel walm en de vrouwen in al die prachtige kleuren sari's en manden op hun hoofd en dan nog al die scooters die langs snorren. Dan de lange weg terug langs de weg en dan wordt het al echt warm. Dan gaat mijn bikini aan die al behoorlijk ranzig smerig begint te worden en ook de terugreis naar Holland niet meer mee gaat maken. Nee deze mag hier blijven hangen. En soms loop ik naar Patnem beach over de berg via kleine weggetjes tussen de lokale huisjes door naar het strand een stuk verderop. Daar is het rustiger en weinig tot geen Indieers want die willen met de auto zo dicht mogelijk bij het strand kunnen komen. Op Patnem was voor 9 jaar terug nog niets een kaal strand zonder bebouwing en hutten. Nu is het vol maar de sfeer is wat rustiger en relaxter. Inmiddels zijn alweer veel Indiers naar huis die zullen oud en nieuw wel thuis vieren. Het is mooi om te zien al die dagjes mensen vrouwen in de mooiste sari;s die dan langzaam in groepjes bij elkaar over het strand wandelen. Kinderen die verrukt in het water stoeien en waarvan ik het idee krijg dat velen voor het eerst van hun leven de zee zien. En dan al die mannen die in hun onderbroek zwemmen. Het is niet meer zoals de laatste keer dat zondags hele groepen mannen vaak uit Karnataka de provincie naast Goa hier kwamen met de brommer of de bus en dan tig keer het strand op en neer wandelden om vrouwen te kijken en sommigen hielden dan hun helm op. Nee die tijd is voorbij. Ook hier zie je veel vrouwen in spijkerbroek en zelfs al in bikini ook hier in India staat de tijd niet stil. s Avonds veranderd het strand in een soort van boulevard en dan flaneerd iedereen over het strand en dan is het echt super druk. Ik vraag mij af waar iedereen overdag is. Ik heb een aantal foto's gemaakt en ik krijg bijna de indruk dat ik mij in Varanasi bevindt. Gelukkig niet want daar zal het nu wel bloedheet zijn. Gisteren heb ik een fiets gehuurd en ben naar Agonda geweest. Mooie fiets tocht en hier en daar stoppen om wat te drinken of fotos te maken. Agonda heeft toch niet de sfeer die hier heerst het is een lang recht strand en ook de straat is niet zo gezellig als hier. s Avonds weer naar Chaudi gefietst om daar te snacken. Er is een pleintje en daar staan s' avonds allerlei karretjes met plaatselijk eten. Heerlijk ik weet niet wat het was een soort luchtige balletjes met iets zoets en groente erin heerlijk en daarna een soort van shake dat groen van kleur is en met nootjes. Voor 80 roepie eet je zo super lekker. Heel wat anders dan de avond ervoor. Dat was met kerst toen heb ik mijzelf getrakteerd op een grote vis met heerlijke salade en patatjes oeps 800 roepie. Maar welk heerlijk. Elke avond rond de zelfde tijd valt een tijdje de stroom uit. Het is fantastisch om dan op het strand te zijn. Geen geluid meer en geen elektische verlichting alleen honderden kaarsjes. Elke avond worden de strandstoelen opgeruimd en komen er zover als je kunt kikjen tafeltjes met stoelen op het strand met kaarjes. Bij elk restaurand staat er buiten een tafel met vis in ijs die je kunt uitzoeken en die daarna op de BB gaat en als hij gaar is kun je heb oppeuzelen. Toch is Palolem een van de weinige stranden wat er dan zo mooi uitziet. Echt genieten. Nu dus nog even genieten en dan is het weer afscheid nemen van dit paradijs. Groeten uit een heerlijk Palolem.

  • 28 December 2015 - 16:32

    Nicolette En Harry:

    Ah het klinkt allemaal zo heerlijk, mooi weer en lekker eten! en dan al die lichtjes op het strand enz. Je kunt het wel mooi verwoorden, zie het zo voor me. Alvast van harte gefeliciteerd en een goede terugreis. groetjes van ons!

  • 28 December 2015 - 16:33

    Michael:

    Janet het is weer een mooi verhaaltje ik zie het al helemaal voor me daar aan het strand lijk me heerlijk [mooi man] en gefeliciteerd met je verjaardag ik zou zeggen maak er een mooie dag van maar daar is niet zoveel voor nodig met dat mooie weer en mooie stranden veel plezier grt michael

  • 28 December 2015 - 18:12

    Ellen:

    He Janet, een lekker relaxte vakantie is het dus geworden. Lijkt me een bijzonder en kleurrijk land. Hier is het net lente dus het temperatuurverschil zal dit jaar voor jou niet zo groot zijn als die andere jaren. Scheelt je waarschijnlijk een vette verkoudheid. Alvast gefeliciteerd met je 45e verjaardag (dat zegt FB tenminste haha). Hopelijk tot vrijdag. groetjes.

  • 28 December 2015 - 18:50

    Annie - Kapperallee:

    Hoi, Janet. Alvast bedankt voor de felicitatie aan ons, wij drinken er wel en paar op.
    Maar nu feliciteren wij jou met je 25 e verjaardag. Geniet nog een paar dagen zon zee en strand tot vrijdag. Een goede terugeis. Bennie en Annie.

  • 28 December 2015 - 18:58

    Annie Ter Hogt:

    geef je vlucht nummer even door en bel onderweg naar zutphen even dan weet ik genoeg doeiiiii. moeders.

  • 29 December 2015 - 09:45

    Peter:

    Hoi Janet .
    Gefeliciteerd met je verjaardag.

    Grtz
    Peet

  • 29 December 2015 - 20:32

    Klunegoor:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

  • 29 December 2015 - 22:28

    Jan Hendrik:

    Hoi Janet,
    gefeliciteerd.
    Leuk geschreven weer. Nooit saai.

    Gr. Jan Hendrik

  • 29 December 2015 - 23:15

    Janneke:

    GEFELICITEEEEEEERD!!!! Weer geweldiggenoten van je verhalen. Tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pololem

Arembol

Dezelfde avond in Delhi op pad geweest om ergens een goedkope vliegticket te scoren naar Goa. En dat ging super snel. De volgende ochtend weer met de ondergrondse naar het vliegveld. Wat is dit een vooruitgang het neemt wel de charme weg maar ideaal is het wel. Grappig dat sommige verkopers dan gelijk zeggen dat er geen ondergrondse is en dat je alleen met de taxi naar het vliegveld kunt. Toch telkens weer van alles proberen om je wat wijs te maken,dit zit echt in de cultuur volgens mij. Ik moet wel zeggen dat het niet heel gemakkelijk is om de ondergrondse te vinden. Je moet dwars door het streinstation en natuurlijk staat de ondergrondse nergens aangegeven. Dan over een grote parkeerplaats vol tuk-tuks en dan kom je bij een glazen hok en daar is het. Omdat ik aankwam met de ondergrondse kon ik het snel weer terug vinden. Op het vliegveld maak ik contact met een priester in oranje en met hem kon ik mee meerijden half weg en hebben ze met in Mapsa afgezet bij de busstation. Zo dat scheelt al een heel eind. Nu met de bus naar Arembol. Ik heb al veel meegemaakt maar zo vol als deze bus werd was echt ongelooflijk. Drie rijen dik in het gang pad. Zovol en iedereen moest mee hoe dan ook. Wat een geluk dat ik een plaats bij het raampje had want het rook er als in een gymzaal zo naar zweet. gadverdamme wat een plaktoestand. En wie zat kon alle tassen van de mensen die moesten staan op schoot houden. En natuurlij k duurde deze busrit lang want als er iemand uit moest moesten soms eerst een aantal mensen uit om plaats te maken voor anderen. En dan werd iedereen er weer ingepropt. Aangekomen in Arembol kon ik bij iemand achterop de scooter en vond ik een kamer waar ik 2 nachten kon zitten. Arembol viel mij enorm tegen. Het strand is er super groot met ook al strand wachters omdat je niet ver in zee mag. Het stikt er van de kleding shops en allemaal verkopen ze het zelfde straat na straat. Helaas zijn er ook veel Russen ik heb het niet zo op deze schreeuwers, leuke Russen heb ik nog niet meegemaakt. Na twee dagen heb ik het wel gezien en ga ik naar Anjuna

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2016

In New Delhi gebeurt altijd wat

28 December 2015

Weer een jaartje ouder

26 December 2015

kerst weer overleefd

23 December 2015

Inmiddels Palolem

21 December 2015

Arembol
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 218111

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: