Ola Ibiza - Reisverslag uit Cala de Portinatx, Spanje van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Ola Ibiza - Reisverslag uit Cala de Portinatx, Spanje van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Ola Ibiza

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

30 November 2016 | Spanje, Cala de Portinatx

De tweede dag in Eivessa, Ibiza stad. Natuurljk ging alles niet vanzelf het begon al op het vliegveld. Met goed herfstweer vertrokken vanuit Eefde. Ma had uiteraard weer de taxidienst naar het NS station in Zutphen. Met de interity richting Arnhem en hop naar Schiphol airport. Dat was bijna te gemakkelijk geen controle gezien en dan denk ik weleens waarom check ik eigenlijk in? De persoonscontrole op Schiphol is ook weer gemodeniseerd de controle gaat steeds professioneler en de bakjes voor je spullen gaan nu al totaal automatisch. Geweldig als je dat systeem hebt uitgevonden bhoe dan kun je achterover hangen en komt het geld binnen. Toch blijft het een giller dat de achterdeur van Nederland bij wijze van spreken openstaat en de controle op het vliegveld enorm is. Eignlijk ook een farce want mijn camera moest helemaal bekeken worden of je er geen scheermesje op geplakt had. Maar de extra batterij daar werd niet naar gekeken. Eén voordeel is wel dat je zo veilig mogelijk vliegt.
Het blijft verassend dat je aan de ene kant in moet checken en dan totaal naar de andere kant van het vliegveld moet lopen om daar dom te gaan zitten wachten tot je in het vliegtuig mag stappen. De winkeltjes gaan er eindelijk op vooruit, de aankleding en presentatie begint een belevenis te worden. Maar toch door de globalisering zien veel vliegvelden er zo langzamerhand identiek uit. En of de aangeboden spullen er nog goedkoper zijn, dat is nog maar de vraag. Ik zag een fles drank voor 3881,00 euro één fles. Daar zou ik toch hele leuke andere dingen van kunnen doen.
En toen begon dan het domme wachten op het vliegveld. Ik had weer een goedkope vliegorganisatie gevonden Vueling en die was pas nog in het nieuws dat er veel vertragingen waren met deze maatschappij. Uiteraard nu ook, ik was al bang want code geel was in de kuststreek in Nederland afgegeven dus als ze maar vliegen.......Drie kwatier later gingen we dus. Gelukkig was het wel gezellig tijdens het wachten een vrouw uit Deventer een stel dat op Ibiza woont en wat mensen die hun nicht gingen bezoeken. Gelukkig was het vliegtuig niet volgeboekt en had ik achterin een rij voor mijzelf en kon ik er lekker languit liggen. Het eerste uur was er enorm veel turbulentie vanaf het moment dat het vliegtuis de grond verliet en een regen wat een plens weer was het. En nu maar duimen dat Ibiza mij beter weer wenst.
Op het vliegveld ging alles pèrfect met de bus voor 3,50 naar de stad wel een andere prijs dan ongeveer 25 euro met de taxi.
Waarom staan alle wegen naar de hoofdstad vanaf het vliegveld vol met enorme reklame borden. Zijn de landen bang dat de toerist geen geld uitgeeft? Overal in de wereld is dit hetzelfde enorme borden met reklame, hier is zelf de Lidl, Eormaster en noem ze allemaal maar op, gadverdamme de wereld wordt heel langzaam een éénhiedsworst.
Ik had thuis al gegooggeld en wist waar ik eruit moest. Het zou haast naast het hostel zijn......Maar in het donker lijkt alles anders. Ik heb wat rond gelopen en niemand wist het adres. Uiteindelijk vond ik mijn hostel het was een heel klein straatje met een klein bordje naast de deur. IK heb een man laten bellen en de medewerker zou met een kwatier er zijn. Dit is wel de meest vreemde constructie van hostel wst ik nog niet eerder heb meegemaakt. Natuurlijk deed de lift het niet en moest ik op de 5e etage zijn. Het is een gewoon appartementen complex waarvan 1 deur naar het hostel. Er is niemand en ik kreeg uitleg hoe alles werkt en een bosje sleutels.
Op Ibiza regel je blijkbaar alles met internet, zo jammer. Na wat onderhandelen heb ik toch een goede prijs geregeld en zit ik 3 nachten in Eivessa. Een kamer voor mijzelf met een stapelbed waar je niet rechtop in kunt zitten wel wat krapjes maar alles is brandschoon en dat is dan ook weer prettig. De volgende dag erop uit. Af en toe iets regen maar de tempèratuur is aangenaam, ik moet er niet aandenken om hier rond te lopen met zo´n 35 graden of meer.
Het fort is indrukwekkend en erg mooi gerestaureerd. Het stikt van de winkeltjes voor de toeristen met hoge prijzen en de spullen komen vooral uit India en Indonesie dus er wordt flink op verdient. Wat een giller mensen willen bedonderd worden. Mijn hostel zit in een gewonen wijk maar wel centraal dus het eten en drinken zijn gewone prijzen. De kleding in de winkels ligt hier lager dan bij ons. s Avonds zijn de lokale bewoners die hier de kleine terrasjes bezoeken en het is echt gezellig lekker kijken wat er allemaal gebeurt of een leuk gesprek. Vandaag heb ik toch maar een auto ipv een scooter gehuurd. Mocht ik voor de rest van mijn verblijf op Ibiza een keer geen overnachtingsplek vinden kan ik tenminste altijd nog in de auto slapen. Morgen haal ik mijn gehuurde auto op. En ja ma. met een verzekering ha ha.
Bij terugkomst op mijn laatste dag zet het autoverhuur bedrijf mij ze mooi op het vliegveld af, dus morgen naar het noorden van Ibiza en het midden van het eiland want het schijnt echt super mooi te zijn.

Eivessa de hoofdstad (wij leerden allemaal Ibiza stad) begint in te slapen. Veel zaken zijn al dicht, maar dat is niet erg je kunt heerljk rondlopen zonder overal last te hebben van massa toerisme. Het is wel jammer dat langs de haven zoveel lelijke flatgebouwen zijn gebouwd het oude deel is zo mooi maar de overkant is een en al flat. Vandaag weer heerlijk veel lopen en fotograferen de zon schijnt.
Dat was het dan even een kort berichtje
Groeten tot ik weer een internet cafe heb gevonden.

  • 30 November 2016 - 15:03

    Janet Ter Hogt:

    Ondanks dat ik de verhalen van jou al heb gehoord, is het altijd weer heerlijk om ze lezen.
    annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Cala de Portinatx

Een bezoek aan de parel van West Afrika

Hallo volgens,

Het is bijna zover mijn rondreis voor 2016 gaat naar de parel van West Afrika, Senegal. Menigeen vraagt aan mij Senegal waar ligt dat? Nou 6 uur vliegen van Schiphol richting het zuiden eerst over Marokko, dan het woestijngebied van de Western Sahara daarop volgt het grote land Mauritanië en een deel Senegal want ik vlieg op Gambia. Gambia bevindt zich als een soort van schiereiland een beetje in het zuiden van Senegal. (interessant om dit even te googelen). Dit jaar neem ik voor het eerst een fiets mee deze heb ik in het voorjaar uit een afvalcontainer heb gevist. De mountainbike is voorzien van wat olie, de ketting is gespannen en mijn broer voorziet het 'barrel' van een stevige bagagedrager waar mijn rugzak op gaat. Mijn rugzak heb ik liever op de bagagedrager dan zwetend op mijn rug bij 28 graden. Ik fiets 60 km van het vliegveld in Gambia naar Abene in het zuiden van Senegal. In Abene ga ik mijn nicht bezoeken die daar enkele jaren gelden een citroenplantage heeft gekocht en er inmiddels enkele huisjes bij heeft laten bouwen voor het toerisme. Nog niet voor te stellen als ik nu buiten loop met handschoenen aan en een muts op dat ik volgende week vanaf Abene zo naar het strand kan lopen en mijn huid moet voorzien van een dikke laag zonnebrandcrème om niet te verbranden met name mijn neus. De Franse taal zal weer voor de nodige hilariteit zorgen en het boekje, Hoe en wat in het Frans zal waarschijnlijk menigmaal hulp moeten bieden. Na Tunesië, Madagaskar en natuurlijk Frankrijk is dit mijn 4e Franstalige land en het zal zeer zeker goed komen daar heb ik alle vertrouwen in. Omdat ik toch altijd op zoek ben naar avontuur en de uitdaging bij voorkeur in een andere wereld als onze westerse maatschappij gaat Senegal aan mijn wens absoluut zijn steentje bijdragen. Met cash geld flappen van 50 euro, slippers, een landkaart, en niet teveel spullen in mijn rugzak ben ik er helemaal klaar voor. Machtig mooi als ik nu al lees dat er een enkele pinautomaat in het land te vinden is die hoogst waarschijnlijk dan ook nog eens leeg is. (Gelukkig dan wat euro's op zak die ik op de zwarte markt ga wisselen). Tijd zal wel weer het grootste gebrek zijn want mijn lijstje met mooie natuur, cultuur en historie die ik graag wil gaan bezoeken is best lang. Als ik dan van mijn nicht hoor dat het openbaar-vervoer, bussen in dit geval een ware beproeving is dan gaat het nog wel wat worden. En men zegt altijd "als je in India kunt reizen kun je het overal...." Eén ding is zeker in India rijd het openbaarvervoer op tijd en vol is nog niet helemaal vol. Senegal gaat net zoiets worden als Indonesië in de ochtend moet je op tijd zijn, bij een volle bus wordt er vertrokken en anders moet je maar wachten tot hij weer vol is. Wat mij in Indonesië wel eens bracht tot ruim 2 uur wachten en dan toch maar in een andere volle bus stappen want die gaat tenminste maar misschien niet helemaal die richting uit die ik gepland had. En dat is dan zo heerlijk aan alleen reizen ik hoef met niemand een discussie te voeren van ja maar... als ik dan op het laatste moment beslis om linksaf te gaan dan kan dat gewoon, dat is zo heerlijk aan alleen reizen. In ieder geval staat de omgeving van Dakar op het lijstje met zijn Pink Lake, de slaven geschiedenis met het eiland Goree, het bezoeken van kunst en musea, genieten van de swingende muziek tot rust komen in de wildparken en uiteindelijk snorkelen in Atlantis Ocean. Ik hoop dat er nog wel mogelijkheden te vinden zijn zoals een internet café om af en toe mijn blog bij te werken. Mocht mij dit niet lukken dan wens ik allen een fijne kerst. Nog een paar diensten werken en ik ben op weg naar de parel van West Afrika.
Groeten Janet

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2017

Sri Lanka parel van de Indische Oceaan

03 Januari 2017

Toubab

03 Januari 2017

Sine-Saloum geen vogel te bekennen

03 Januari 2017

Saint Louis, na elke brug een andere wereld.

03 Januari 2017

Volle maan dansen in de woestijn
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 217831

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: