Sine-Saloum geen vogel te bekennen - Reisverslag uit Niodior, Senegal van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Sine-Saloum geen vogel te bekennen - Reisverslag uit Niodior, Senegal van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Sine-Saloum geen vogel te bekennen

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

03 Januari 2017 | Senegal, Niodior

Na een hele lange reis terug naar het zuiden met een tussen stop in Mbour waar ik de lekkerste en meest verse vis ooit heb gegeten zo uit de boot schoongemaakt op de grill om je vingers bij af te likken wat lekker vervolg ik de volgende dag mijn reis naar het nationaal park Sine Saloum. Ook hier gebeurt onderweg weer het meest vreemde er wordt veel aan de weggewerkt en als dan de enorme hard opgedroogde klei laag is opgeschoven door een grote shovel en er nog een kleine nood eenbaansweg open is moet er toch zo nodig iemand met een grote bus vanuit de tegemoetkomende richting doorrijden met als gevolg dat alles vaststaat. Zo grappig er lopen genoeg mensen rond maar niemand bedekt om het verkeer te regelen. De man met de shovel moet op een gegeven moment de grote klei wal maar wat platter maken zodat wij vanuit de meest drukke kant er met z'n allen overheen moeten hobbelen het is dus weer stofhappen yeah. Op het schiereiland bij Djiffer ga ik met een kleine prauw (platte houtenboot met buitenboordmotor) naar de overkant om op dit eiland in een enorme luxe villa te verblijven. Jeetje wat decadent een mega 2 persoon bed en je stapt vanuit het terras zo de zee in, magnifiek. Op het eiland zijn geen bromfietsen of auto's als de boot aan komt op het strand staat het er vol met ezel wagentjes alsof je een stap terug doet in de tijd. Met recht de tijd heeft hier stilgestaan en het is er heel stil, tijd speelt geen rol. Ook hier zijn enorme Baobab bomen en vele vogels die ik alleen ken uit een volière maar hier vliegen ze rond met al hun kleuren en verschillende kuifjes. Lamin kookt en regelt voor mij een boot om de volgende dag het mangrove bos in te varen en de vogels zoals Flamingo's te gaan bekijken. Deze dag breng ik wandelend door op prachtige witte stranden waar niemand is en wit is echt wit soms van de bergen schelpen die er liggen. Op de terug weg vindt ik een hele grote inktvis die nog blijkt te leven maar de jongens gaan als meeuwen tekeer en binnen de kortste keren is de inktvis in e pan verdwenen. Ik moet toegeven hij smaakte s'avonds bij de rijst wel lekker.
De volgende ochtend om 10.00 uur ligt de boot voor de villa klaar en ga ik alleen een hele dag op pad om door de mangrovebossen te varen en vogels te spotten. Het is een van de weinige dagen dat het betrokken is en ja hoor ik val met de neus in de boter er is die dag geen flamingo te bekennen. De vogels laten het afweten alleen wat reigers en wulpen die wij in Nederland ook hebben dus dat was pech hebben maar niet getreurd de dag was fantastisch en ik heb er wel een voorstelling bij hoe het op de enorme vlaktes die tijdens eb te zien waren er uit zullen zien met alleen maar vogels. En dan te bedenken dat ik er op dat moment de enige toerist (Toebab) ben. In de avond ga ik met Lamin op bezoek bij zijn familie die op dit eiland wonen. Ook hier roepen de kinderen weer Toebab Toebab (toerist) En zo vertrek ik na 2 dagen helaas ook weer van dit paradijs om langzaam af te zakken naar de Casamanca waar mijn winterkleren op mij wachten voor mijn terug reis.

  • 03 Januari 2017 - 15:18

    Annie Ter Hogt:

    Je brengt het zo goed over Janet, als ik mijn ogen dicht doe reis ik zo mee.
    Natuurlijk zie ik niet wat jij hebt gezien, maar ik kan wel een voorstelling maken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Niodior

Een bezoek aan de parel van West Afrika

Hallo volgens,

Het is bijna zover mijn rondreis voor 2016 gaat naar de parel van West Afrika, Senegal. Menigeen vraagt aan mij Senegal waar ligt dat? Nou 6 uur vliegen van Schiphol richting het zuiden eerst over Marokko, dan het woestijngebied van de Western Sahara daarop volgt het grote land Mauritanië en een deel Senegal want ik vlieg op Gambia. Gambia bevindt zich als een soort van schiereiland een beetje in het zuiden van Senegal. (interessant om dit even te googelen). Dit jaar neem ik voor het eerst een fiets mee deze heb ik in het voorjaar uit een afvalcontainer heb gevist. De mountainbike is voorzien van wat olie, de ketting is gespannen en mijn broer voorziet het 'barrel' van een stevige bagagedrager waar mijn rugzak op gaat. Mijn rugzak heb ik liever op de bagagedrager dan zwetend op mijn rug bij 28 graden. Ik fiets 60 km van het vliegveld in Gambia naar Abene in het zuiden van Senegal. In Abene ga ik mijn nicht bezoeken die daar enkele jaren gelden een citroenplantage heeft gekocht en er inmiddels enkele huisjes bij heeft laten bouwen voor het toerisme. Nog niet voor te stellen als ik nu buiten loop met handschoenen aan en een muts op dat ik volgende week vanaf Abene zo naar het strand kan lopen en mijn huid moet voorzien van een dikke laag zonnebrandcrème om niet te verbranden met name mijn neus. De Franse taal zal weer voor de nodige hilariteit zorgen en het boekje, Hoe en wat in het Frans zal waarschijnlijk menigmaal hulp moeten bieden. Na Tunesië, Madagaskar en natuurlijk Frankrijk is dit mijn 4e Franstalige land en het zal zeer zeker goed komen daar heb ik alle vertrouwen in. Omdat ik toch altijd op zoek ben naar avontuur en de uitdaging bij voorkeur in een andere wereld als onze westerse maatschappij gaat Senegal aan mijn wens absoluut zijn steentje bijdragen. Met cash geld flappen van 50 euro, slippers, een landkaart, en niet teveel spullen in mijn rugzak ben ik er helemaal klaar voor. Machtig mooi als ik nu al lees dat er een enkele pinautomaat in het land te vinden is die hoogst waarschijnlijk dan ook nog eens leeg is. (Gelukkig dan wat euro's op zak die ik op de zwarte markt ga wisselen). Tijd zal wel weer het grootste gebrek zijn want mijn lijstje met mooie natuur, cultuur en historie die ik graag wil gaan bezoeken is best lang. Als ik dan van mijn nicht hoor dat het openbaar-vervoer, bussen in dit geval een ware beproeving is dan gaat het nog wel wat worden. En men zegt altijd "als je in India kunt reizen kun je het overal...." Eén ding is zeker in India rijd het openbaarvervoer op tijd en vol is nog niet helemaal vol. Senegal gaat net zoiets worden als Indonesië in de ochtend moet je op tijd zijn, bij een volle bus wordt er vertrokken en anders moet je maar wachten tot hij weer vol is. Wat mij in Indonesië wel eens bracht tot ruim 2 uur wachten en dan toch maar in een andere volle bus stappen want die gaat tenminste maar misschien niet helemaal die richting uit die ik gepland had. En dat is dan zo heerlijk aan alleen reizen ik hoef met niemand een discussie te voeren van ja maar... als ik dan op het laatste moment beslis om linksaf te gaan dan kan dat gewoon, dat is zo heerlijk aan alleen reizen. In ieder geval staat de omgeving van Dakar op het lijstje met zijn Pink Lake, de slaven geschiedenis met het eiland Goree, het bezoeken van kunst en musea, genieten van de swingende muziek tot rust komen in de wildparken en uiteindelijk snorkelen in Atlantis Ocean. Ik hoop dat er nog wel mogelijkheden te vinden zijn zoals een internet café om af en toe mijn blog bij te werken. Mocht mij dit niet lukken dan wens ik allen een fijne kerst. Nog een paar diensten werken en ik ben op weg naar de parel van West Afrika.
Groeten Janet

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2017

Sri Lanka parel van de Indische Oceaan

03 Januari 2017

Toubab

03 Januari 2017

Sine-Saloum geen vogel te bekennen

03 Januari 2017

Saint Louis, na elke brug een andere wereld.

03 Januari 2017

Volle maan dansen in de woestijn
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 217843

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: