Met Iggy op pad. - Reisverslag uit Velipojë, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu Met Iggy op pad. - Reisverslag uit Velipojë, Albanië van Janet Hogt - WaarBenJij.nu

Met Iggy op pad.

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

19 Mei 2014 | Albanië, Velipojë

De zon liet het in Velipoja behoorlijk afweten dus zijn Iggy en ik vertrokken met zijn Tjechiesche Skoda me een gek dak erop en twee verschillende kleuren. Het is wel een mannetje hoor voor we vertrokken werden eerst de schoenen gepoetst en was hij bang dat zijn ochtendjas nog niet droog was?? Je komt ook echt de vreemdste reizigers tegen ha ha ha. Nadat hij ongeveer 5x zijn haren had gekamt en olie en water peil had gecontroleerd zijn we dan eindelijk vertrokken. Reizen op zijn Amerikaans heel voorzichtig rijden ja ja met een gangetje van ongeveer 30 km want oke de weg was behooorlijk slecht en ook hier hebben ze veel rotondes dan moest ik hem uitleggen welke richting we op moesten ondanks Tomtom (toch heel handig zo'n ding) Veel plaatsen aangedaan en rondgewandeld heel veel foto's gemaakt heerlijk fruit gekocht langs de weg waar natuurlijk mannejte aan mannetje de fruitkramen staan heerlijk noem maar op en het lag er voor bijna niets te koop. Een zak vol fruit om je heerlijk ziek in te eten. Volgens ons was het zaterdag en gaan mensen volgens Iggy op zaterdag naar de kerk daar had hij weer een hele logica voor om te onderbouwen. Niet dus later die dag naar NL gebelt was het dus gewoon zondag!!
We hebben een lange reis gemaakt en in Durres wat gegeten het was er super druk op de boulevard en ik heb op een enorme hoge flat prachtige foto's gemaakt van de stad. Iggy durfde niet mee want hij liep alleen maar een in short en bloot bovenlijf rond als een lopend skelet volgens mij waren wij een behoorlijke bezienswaardigheid, en dat dus op zondag. Toen na uren moest er nog een slaapplek gezocht worden en dat was weer een hels karwei want dan kun je niets vinden. De eerste geschikte plekken waren nog gesloten. En ja dan reis je ook nog eens met een man die toch anders denken en gewoon door kachelen. Uiteindelijk zijn we in Himara terecht gekomen. Dat is op de kaart een enorm stuk vanaf Velipoja. Om zo te reizen met de auto scheelde mij behoorlijk met bussen en geld, ik moest nu wel mijn hele schema omgooien wat ik had bedacht. Want ik wil ook nog naar Appalonia en nog wat andere dingen zien en doen. En ja Iggy die maakt telkens een film opname van zijn km teller in de auto waarna hij inspreekt waar we zijn en maakt dan opnames vanuit een rijdende auto. Dat is dus zijn manier van reizen heel bijzonder. Himara is echt een leuke badplaats klein en nog niet zo super toeristisch. We hebben nu een compleet appartement in een oude communistische flat. De buren koken op de gang met een kleine gasfels en het ruikt heerlijk, en onze flat heeft alles wat je maar nodig hebt alleen heeft Iggy geen internet dus krijgen we dat weer. Ik heb toch mooi mijn eigen kamer dus deur dicht geen gedoe met die kachel en gejengel geen internet.
De omgeving van Himara is heel anders veel olijfbomen en cypersen (die lange dunne coniferen) en de omgeving heeft al veel weg van Griekenland.
Iggy zit de hele dag op zijn kamer en is druk met zijn filmpjes en zijn laptop dat lukt hem dan nog wel. Ik ben de hele ochtend op pad in de middag is het plan om naar het strand te gaan. Maar ik val weer met de neus in de boter er is geen zon meer te bekennen. Ik pak mijn rugzak in en Iggy heeft mij naar Saranda gebracht. Onderweg bijna een botsing want die Albanezen bellen en rijden en moeten met elkaar praten op de snelweg dus gewoon 2 auto's naast elkaar en langzaam rijden en dan weer snel. Of gewoon stoppen of zelfs achteruit rijden op de snelweg ik heb nu alles wel gezien wat in NL absoluut niet mag. Dit geeft een reis een echt reis gevoel. En stuk later een brand lucht in de auto en dat bleef maar stinken. Op een gegeven moment echt rook vanachter Iggy's stoel staat er echt wat in de brand. Vlammen ja ja is waarschijnlijk zijn sigaret naar binnen gevlogen toen hij hem weggooiede. Gehele Iggy in paniek was al in de weer met de brandblusser terwijl ik de branddende tas al in een goot met water had gegooid. Hij was even helemaal van het padje ha ha ha. In Saranda natuurlijk nooit mijn Geasthouse kunnen vinden. Uiteindelijk toch een andere kamer gevonden en wat voor een de meest luxe die je maar kunt bedenken met een enorm balkon met uitzicht op zee. Iggy is weer vertrokken naar Himara en wie weet zie ik hem nog weer ergens want in dit internet cafe kom ik de Israeliers weer tegen waarmee ik in Shkoder in het zelfde geasthouse zat. Zo klein kan de wereld zijn.

  • 20 Mei 2014 - 19:38

    Harry:

    goed bezig ian durie kom je niet meer tegen die heeft vleugeltjes veel plezier ik blyf wel lezen

  • 20 Mei 2014 - 21:46

    Janet Ter Hogt:

    Hee die Harry ik ben heel benieuwd hoe het er bij jou huis nu uitziet. Het hekwerk is al geplaatst las ik toppie. Ik heb wel wat ideeen opgedaan maar voor de rest lopen ze een behoorlijk stuk achter. Behalve dan dat bijna alle mannen vastgegroeid zijn met hun mobiel en uiteraard in een mercedes rijden. Dat zal wel omdat ze misschien een klien *** hebben ha ha ha ik wil het niet weten. Succes met je huis ik heb zin om je te komen helpen als ik terug ben. Groeten je zus

  • 23 Mei 2014 - 13:44

    Annie Ter Hogt:

    Ha die Janet zo ik ben weer helemaal bij met het lezen van jouw verhalen met Izzy,
    Wij zijn net terug uit een warm valkenburg .
    Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt, ga zo door.
    Het hekwerk bij Harry staat echt mooi, als alles zo mooi wordt past het helemaal aan de goudkust.
    zo, ik wacht weer op je volgende brief groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Velipojë

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

Het is wat snel om alweer op reis te gaan maar gezien de planning en rekening houden met collega's was dit voor mij ongeveer het beste tijdstip om naar het (nog) onbekende land Albanië te gaan. Ik had zomaar ergens in een tijdschrift iets gelezen over Albanië en daarna maar eens gegoogeld en toen was ik al om. Albanië is 28,748 km2 groot iets kleiner dan België. Het heeft een mediterraan klimaat met 362 km prachtige stranden en kust., die bezaaid liggen met bijzondere dingen en wel bunkers. De bunkers zijn afkomstig uit de communistische periode van dictator Enver Hoxa. In die periode was het land behoorlijk afgeschermd van de rest van de wereld en misschien daardoor nog steeds zo onbekend.
Daarnaast biedt het land enorme grillige bergen met daar tussen meren en rivieren. Deze bergen zullen mij tijdens de wandelingen waarschijnlijk weer behoorlijk van het luie zweet ontdoen. Mijn plan is om de Llogaraja Pass van 1000 m hoogte over te gaan en de Karavastaja Lagoon te bezoeken. Ook zijn er witte Pelikanen die in Albanië hun broedplaats hebben. Verder zijn er veel oude gebouwen en bijzondere dingen te bezoeken ik ga er weer volop van genieten en ik laat mij weer verassen door de bevolking het eten en de overnachtingsplaatsen. Het wordt weer een nieuwe manier van reizen want helaas is er niet zo heel veel aan goede reisboeken te vinden over dit nog onbekende land geen reisbijbel zoals de Lonely Planet. Gelukkig vond ik bij de wandelwinkel in Deventer een landkaart en een Bradt en nog een Duitstalig boek en daar ga ik mijn avontuur mee startten. Met een goedkope vliegticket van Al Italia en een meereiskaartje van de NS begint mijn reis zaterdag al lowbudget. Nu nog zon en een beetje verstaanbaar kunnen maken en veel leuke mensen ontmoeten dan gaat het wel lukken in het nog vrij onbekende Albanië.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Hoogte en diepte punten

27 Mei 2014

MIjn nieuwe paspoort gaat de tienjaar niet halen

23 Mei 2014

Zoeken

23 Mei 2014

Mijn kuiten zijn wel 10 cm in omvang gegroeid

23 Mei 2014

Veel hotels weinig strand
Janet

Backpacken door Indonesie

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 700
Totaal aantal bezoekers 218037

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 07 Januari 2018

Bangladesh Het land van de Bengalen

27 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Geariveerd in Kandy

05 December 2016 - 30 December 2016

Een bezoek aan de parel van West Afrika

18 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

Olá Ibiza

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Arembol

14 December 2015 - 02 Januari 2016

Beach trip Goa

19 Augustus 2014 - 16 September 2014

Thailand land van de glimlach

10 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Wat Albanie daar gaat toch niemand naar toe?

09 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, sigaren en rum

11 November 2013 - 21 December 2013

Cuba eiland van salsa, rum, sigaren en zon

14 December 2012 - 25 Januari 2013

Indonesie land van 1000 eilanden

13 December 2011 - 22 Januari 2012

Backpacken door Sri Lanka

18 April 2011 - 02 Mei 2011

Vrienden bezoek Israel

18 April 2011 - 02 Mei 2011

reisvrienden bezoeken in Israel

18 September 2010 - 04 Januari 2011

Backpacken in Zuid Afrika

08 December 2009 - 10 Januari 2010

Mijn eerste reisdagboek online

Landen bezocht: